De BMW i8: Believe the Hype

11-07-2014 12:30

dossier_uitstoot_530

 

De nieuwe BMW i8 is je reinste auto-porno, ontdekte ThePostOnline op een ware zegetocht door Noord-Italië met dit elektrische sportvoertuig. Plug-in & Pláy!

 

BMW i8 Tunnel

 

Ergens in het merengebied boven Milaan nemen we met de spacy BMW i8 een verkeerde afslag, waardoor we pardoes een hele rits van tunnels tegemoet knallen. Een beetje gearhead beseft dan wat je te doen staat: ramen open, de transmissie in de S-mode en het gas er tot het aluminium op. En terwijl het digitale dashboard in infernorood oplicht, resoneert er acuut een bronstige brul langs de tunnelwanden, die pas helemaal King Kong-achtig wordt, als je de raampjes, tsja, weer dichtdoet. Want dan klinkt die Alpha-roffel – met een groet van de ingenieurs uit München –  nog bruter over de spéakers.

 

 

‘Deze i8 is bijna als de directors-cut van Blade Runner, of die tien minuten lange drumsolo van Cesar Zuiderwijk in Radar Love, of Van Basten’s omhaal-goal ooit (’86) tegen Den Bosch en ja, elke sitcom van Wim T. Schippers’

 

Auto-porno? U zegt het. In elk geval is de i8 een compromisloos beest, eentje mét guts & glory. Neem z’n imposante vleugeldeuren. Zo’n beetje elke concept-car wordt er op autobeurzen trots mee gepresenteerd, maar in het uiteindelijke productieproces is er altijd wel een grijze boekhouder bij de fabrikant die ze schrapt.

Hier mochten ze blijven, evenals z’n chique half-overhangende achterkoets, die artistiek de spoiler-functie overneemt. Eigenlijk is er weinig verkloot aan het originele conceptmodel, dat in 2011 werd gepresenteerd. Niemand hoefde op de tekentafel zijn darlings te killen. En voor die vrije hand verdient BMW kuddo’s.

 

BMW i8 zij-aanzicht

 

Deze i8 is bijna als de directors-cut van Blade Runner, of die tien minuten lange drumsolo van Cesar Zuiderwijk in Radar Love, of Van Basten’s omhaal-goal ooit (’86) tegen Den Bosch en ja, elke sitcom van Wim T. Schippers. Deze niche-BMW laat zich qua filosofie en anti-autoriteit bijna vergelijken met het eerste kabinet Den Uyl (1973) waar via ruimdenkende geesten als Henk Vredeling, Max van der Stoel en Wim Duisenberg de verbeelding aan de macht kwam.

Of nee, beter: de i8 is President Jed Bartlet uit The West Wing. Charismatisch, vertrouwd, toch progressief, maar zonder écht revolutionair te zijn. Trouwens, net als voornoemde regeringen blijkt deze bak politiek correct. BMW zou prima kunnen adverteren in De Kleine Aarde, want de i8 is vooral zo’n fiscaalvriendelijke plug-in-hybride, die met behulp van z’n elektrische krachtbron en 1.5 benzinemotor 1 op 50 (!) kan rijden.

 

BMW i8 e-mode interieur

 

Zo hou je de olievoorraad natuurlijk tot 2162 keurig op pijl en heb je ook niet het gevoel dat je via je volle tank met die kostbare Arabische brandstoffen toch indirect ISIS, de Jihad, al die raketten op Tel Aviv en Arsenal FC zit te sponsoren. Maar – mea culpa – toch heb ik dat Utopische verbruik (lang) niet gehaald, daar in het knotsautogekke Italië, waar het gehele wegennet met z’n volstrekt onnoodzakelijke bochten, nutteloze lussen en kaarsrechte acceleratie-stukken dwars door dorpen en steden, stiekem toch eigenlijk als één groot circuit is aangelegd.

 

 

‘Zelfs in deze Noord-Italiaanse contreien, waar in een straal van 100 kilometer de fabrieken van Ferrari, Lamborghini en Maserati te vinden zijn, ontlokte de i8 veel tonggeklak’

 

Tel daar bij op dat zo’n BMW i8 natuurlijk beantwoordt aan het (mannelijke) oer-instinct om via al die 362 knollen én dat all-wheel-drive-systeem het asfalt boven Milaan als een James Hunt hedonistisch vol te sproeien met geurvlaggen. Wil je elektrisch rijden? Dat kan. Zonder zelfontbrandings-assistentie houdt de BMW het 37 kilometer vol (prima) en is de topsnelheid 120 km/u (ook keurig). In deze zogeheten eDrive maakt de BMW een futuristisch Luke Skywalker fluistergeluidje. “Electrico?Si!

Dit is overigens de ideale bolide om strategisch te parkeren voor een trattoria, om vervolgens de kleine oploop die het veroorzaakt te observeren. Zelfs in deze Noord-Italiaanse contreien, waar in een straal van 100 kilometer de fabrieken van Ferrari, Lamborghini en Maserati te vinden zijn, ontlokte de i8 veel tonggeklak. Al is het wel aan te raden om het in –en uitstappen zo min mogelijk in het openbaar te laten plaatsvinden. Het blijkt een kunst om dit met enige gratie te doen, want de prachtige leren BMW-kuipstoelen lijken met name ontworpen om je per raket verticaal af te schieten.

 

BMW i8 interieur

 

Bovendien: als je er (uiteindelijk) in zit voel je je bijkans gemummificeerd, zo strak voelen ze aan. Alleen Epke Zonderland zou dit interieur soepel kunnen enteren. En om eruit te komen moet je eigenlijk gewoon vloeibaar zijn. Wellicht is dit ook een nuttige waarschuwing voor het leger Hollywoodse celebs dat binnenkort rondtoert in deze Tesla-killer, anders regent het straks beavershots van Paris Hilton cs.

Zelf één kopen? Dan moet u naast een kleine 150-duizend euro even geduld hebben. De eerste lichting (de exacte aantallen worden niet bekend gemaakt door BMW) is voor Nederland reeds stijf uitverkocht. Eind 2015 bent u weer aan de beurt.

 

 

‘De kofferbak is kleiner dan het handschoenenkastje van een Panda, er past nauwelijks een Heckler & Koch MP5 in’

 

Maar dan heb je ook wat. Een futuristische  full-opties (ook met laser-koplampen!) exoot, die graag met zich laat stoeien, maar die zich vooral ook braaf en handzaam als een gemoedelijke grand tourismo op de Autostrada/Rijksweg laat besturen. Deze generale toegankelijkheid vertaalt zich bovendien ook in het dashboard, waar de strakke bedieningsknoppen en het slimme automaatpookje zo uit een nieuwe 5-serie lijken te komen. Ach, nou ja, waarom zou je iets verkwanselen dat ergonomisch al zo lekker in elkaar zit?

Het blijft uiteraard een sportauto, dus achterin passen alleen twee smurfen en de kofferbak is kleiner dan het handschoenenkastje van een Panda; er past nauwelijks een Heckler & Koch MP5 in. Maar goed, Unique Selling Point van deze hybride is uiteraard zijn milieuvriendelijkheid met die elektromotor, die je trouwens simpel – echt en heus – thuis via elk wandcontact kan opladen. Al heeft BMW eveneens een speciale iWallbox voorradig. En tóch – zo hoor ik u nu terecht denken – lopen al die elektriciteitscentrales niet op karnemelkse pap. Sterker nog: soms is de 220V afkomstig van Franse kernenergie, Columbiaanse bloedkolen, of Poetin’s aardgas.

 

BMW i8 achterspoiler

 

Welnu, ook hier heeft BMW volgens haar eigen 360 ELECTRIC-program in voorzien. Je kunt bij de Duitsers tevens een speciale carport bestellen die is uitgerust met zonnepanelen waardoor je haast autarkisch kan autorijden. Detail: deze BMW-carport is met z’n houten constructie en honingraat-dak architectonisch zeer smakelijk.

Wordt de BMW i8 straks een hype? Zeker. Maar wél eentje om in te geloven. De i8 is namelijk het verleidelijke aperitief, dat ons (en BMW) alvast prept voor de vermoedelijk conventioneler i4, i5 en zo door. Das überkapital wijst ons de weg.

Toch heb ik één particulier minpuntje bij deze BMW i8: ik vind ‘em toch het ravissantst met de portieren open.

 

BMW i8 laag shot