Zelfs bij TopGear doen ze ‘het’. Ik herinner mij die keer dat een van mijn favoriete vloeiende lijnen in staal het onderwerp was. Dus je dubbelcheckt dat de telefoon dood is. Je gaat in maximale geniethouding zitten, klaar voor het moment. Het moment dat een van hen zegt: “Listen to that glorious eight”. De glorieuze openingen waaruit het gaat klinken komen in beeld. En toen werden zelfs de eerste walhalliaanse roffels reeds overstemd door niet-cilindergerelateerde noten, door irrelevante klanken gekozen door iemand van de muziekmaffia.
De muziekmaffia bestaat uit petrogenloze mensen die meedogenloos elk petroprogramma ausradieren. Vaak met goedkope willekeurige rambam uit een anonieme synthesizer. Niet zelden hetzelfde soort rambam dat vertellers in Discovery Channel en National Geographic programma’s overstemt. En het zijn evenmin alleen twee- of vierwielers die ongehoord blijven. Ook radiaal-, jet- en turbofan motoren worden overstemd of totaal vervangen door foute tonen. Ongeacht de leerzaamheid van het gesprokene, de sfeer van de beelden, er moet muziek doorheen. Ongevraagde, niet door de kijker geselecteerde klanken.
Met dank aan de stomme film. De stilte werd in deze periode door een slecht betaalde, matige pianist onder het doek voorin het theater doorbroken. Toen de film ging praten hield hij echter zijn ‘bek’ niet, maar verhuisde naar achter een microfoon om zijn valse tengeltingels synchroon met de beelden je oren in te proppen. Spoedig breidde hij nadien zijn terreurassortiment uit. Met aanvankelijk één instrument in het bijzonder. De beelden werden decennialang begeleid door mierzoet vioolgestrijk. Wat minstens even erg was als de moderne rambam op de buis.
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, en kun je twisten over de (meer)waarde van achtergrondmuziek. Er zijn echter twee dingen plus appendix overduidelijk. Een: als het al moet, laat het blijven waar het naar genoemd is. Op de achtergrond. Twee: wanneer het geluid van het beeldonderwerp klinkt, dienen de verteller en de achtergrondmuziek te zwijgen. Appendix: indien de beelden op enigerlei wijze gerelateerd zijn aan de (interne) verbranding van fossiele brandstoffen, zijn andere geluiden dan van het verbrandingsproces a priori verboden.
Want petrogenen willen de blikken even prikkelend horen.
Daarom deze oproep aan alle ware petrofielen. Van dieselloze octaanpreciezen tot nitro-injecterende ethanolrekkelijken, van ochtendstondse napalmsnuivers tot nachtelijke naverbranders, komt in opstand, bevrijdt u van de muziekmaffia. Tijd voor revolutie. Op naar de overwinning. Het kan. Echt.
Er ronkt namelijk reeds een klankbaken tussen de heidense notenbarbarij. Passend getiteld met Victory By Design. Het team achter dit fraais wist het, en deed het. Het zette alléén het beeldschone om in geluid. Als Alain de Cadenet zei: “Listen to that glorious eight” klonken uitsluitend de hiervoor verantwoordelijke acht verrukkelijken als ♫
Waarna de klanken immer respectvol werden ont(k)leed
Ter vergelijking: Anal Sluts 11