“Voor elke VN missie geldt een onafhankelijke opstelling ten op zichtte van de conflictpartijen. Aan die politieke voorwaarde voldoet Nederland niet.”
Theo van den Doel zegt in de Volkskrant dat het logisch is dat Nederland een bijdrage wil leveren, maar dat dat niet realistisch is. Als NAVO-lid en steun van de Oekraïne zou zij niet onafhankelijk aan een VN-missie kunnen deelnemen.
“Om het gebied voetgangersvriendelijk te maken, moet de gemeente drastische maatregelen nemen. Door bijvoorbeeld de onderdoorgang van het museum fietsvrij te maken en dan in één moeite door ook het verkeer van de Museumbrug te verwijderen en de Spiegelgracht en Spiegelstraat verkeersvrij te maken.”
Mooi, dat Rijks Museum, het is echter alleen te bereiken via een hindernisbaan voor toeristen legt Xandra van Gelder uit in het Parool.
“Wie schakelt er nog in voor de avondetappe, waar de his royal zelfvoldaanheid avond aan avond het hoogste woord voert, telkens vanaf een idiote locatie, de ene nog gezochter dan de ander”
Martijn Simons komt er bij de Volkskrant nu pas achter dat Sport letterlijk brood en spelen is, en dat het eigenlijk ‘niets uitmaakt’.
“De Randstad bepaalt al eeuwen de identiteit van het land en mensen uit de generaliteitslanden – Gelderland, Overijssel, Brabant – voelen zich daar lang niet altijd bij thuis. De Zwarte Cross is belangrijk voor de identiteit van het oosten van het land, de niet-stedelijke cultuur.”
De directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, Ineke Stroucken, duidt de cultuur van ‘De Zwarte Cross’, in Trouw.
“Ikzelf heb eigenlijk een te dikke kont, maar er moet ook een beetje vet aanzitten natuurlijk. Dat neukt toch een stuk makkelijker, dan heb je iets om vast te houden. Ah, daar is m’n trein, ik leg het tijdschrift snel terug. Fijne dag nog!”
Een vrouw heeft het op station Tilburg over de billen van @bartlup die in Viva staan, zo lezen wij op Facebook.
“Ik heb een fase bereikt waarin ik dat kan doen. ‘Jij bent verlicht’, zei iemand laatst tegen mij. ‘Jij zweeft boven jezelf en je ziet jezelf.’ Toen dacht ik: ze heeft gelijk. Ik voel ook dat ik naar mezelf kijk. Ik zie mezelf op tv en denk: ‘He, Peter Jan Rens’.'”
In een interview met Nu.nl zegt ‘meneer kaktus’ veel nuttige dingen over ‘bekend zijn’, maar hij laat zich ook van de kant zien die we de laatste tijd van hem gewend zijn: naar eigen zeggen is hij nu ineens ‘verlicht’. Maar dat laat Peter Jan dan iemand anders over hem zeggen.
“Meestal horen we over de groeiende etnische verscheidenheid van het land door het gekrijs van de rechtse fanaticus Geert Wilders, die een aantal elementen in de samenleving op stang jaagt door te verkondigen dat nieuwkomers (lees: moslims) de Nederlandse tradities torpederen en het land van de windmolens in een moskee veranderen. De media zijn gek op Wilders omdat hij datgene lijkt te logenstraffen waar Nederlanders om bekend staan: hun tolerantie. Hij weet dat de media altijd op een tegenverhaal azen en heeft daarmee steeds zijn voordeel gedaan, zij het ten nadele van het beeld van zijn land. Maar een van de waarheden die deze tragedie heeft onthuld, is dat het land stilaan een smeltkroes wordt, een plek die onlosmakelijk verbonden is met andere delen van de wereld.”
De slachtoffers van vlucht MH17 weerspiegelen hun eigen snel veranderende samenleving, signaleert de Amerikaanse schrijver Russell Shorto in NRC Handelsblad. De tragedie laat volgens hem onbedoeld zien hoe gemengd de bevolking van het land is geworden. Onder de Nederlanders op de passagierslijst bevonden zich een Vietnamees gezin dat in Delft, de stad waar Vermeer woonde, een Chinees echtpaar uit Rotterdam, een Nederlands-Israëlische student, een Nederlands-Maleisisch gezin, een Nederlandse Amerikaan, mensen geboren op Curaçao en in Zuid-Afrika en anderen met een Duitse, Indonesische en Britse achtergrond.
“In de kern genomen betreft het geschil tussen partijen de vraag of ieder gebruik van het woord “Jood” of “Joden” in een spreekkoor ontoelaatbaar is. Het gaat daarbij niet om spreekkoren als “Wij gaan op Jodenjacht”, “Hamas, Hamas, Joden aan het gas” en “Kutkankerjoden”, waarvan het antisemitische karakter tussen partijen vast staat en waarvan tussen hen in confesso is dat daartegen moet worden opgetreden, maar om spreekkoren zoals zich voordeden bij de laatste Bekerfinale, te weten “Wie niet springt, die is een Jood”, “Wie niet springt, die is geen Jood” en “Wat zijn die Joden stil”.”
mr. R.A. Steenbergen van de rechtbank in Utrecht bepaalde vandaag dat niet ieder spreekkoor met het woord ‘Jood’ daarin verwegen automatisch antisemitisme is, aangezien Ajacieden de naam zelf als geuzennaam gebruiken.