Op donderdag 7 augustus jl. overleed in Miami de 93-jarige platenbaas Henry Stone. Hoewel het overlijden van Stone vrijdag en zaterdag volop nieuws was op internet meldden de NOS en de meeste andere Nederlandstalige (showbizz)websites het overlijden van Stone pas op zondag 10 augustus. Het duurde kennelijk even voordat het tot redacties in Nederland was doorgedrongen hoe belangrijk Stone is geweest voor de R&B en discomuziek.
Henry Stone stond aan de basis van de carrières van Ray Charles en James Brown. Hij bracht Brown in contact met King Records. In 1956 lanceerde een sub-label van King de single Please, Please, Please wat een hit werd en zorgde voor bekendheid van Brown bij het grote publiek. ‘The Godfather of Soul’ had veel respect voor Stone en diens neus voor talent (“One of the finest in the world”), zoals blijkt tijdens dit interview bij Larry King Live.
In de jaren zeventig produceerde Stone de allereerste disco-hit Rock Your Baby van zanger George McCrea, die wekenlang op nr.1 heeft gestaan in de Top 40. In Amerika, Engeland en andere landen bereikte Rock Your Baby al eerder de hoogste positie in de charts.
Gwen McCrea, inderdaad de vrouw van George, Anita Ward, Betty Wright, T-Connection, Bobby Caldwell en vele andere artiesten behaalden daarna eveneens successen dankzij Stone’s platenlabel TK Records en de vele sub-labels die daaronder vielen. De meest succesvolle formatie uit het Stone-tijdperk was KC & the Sunshine Band, die grote hits scoorde met That’s the Way (I Like It), Get Down Tonight en Shake, Shake, Shake (Shake Your Booty).
Oprichter en bandleider Harry Wayne Casey (‘KC’) werkte zelf parttime voor TK Records en schreef en produceerde samen met bassist en mede-oprichter Richard Finch Rock Your Baby waarmee McCrea in 1974 de hitlijsten bestormde. Zodra de TK Records studio in Hialeah, Florida beschikbaar was mochten KC en Finch er gebruik van maken voor hun gezamenlijke producties. TK staat overigens voor geluidstechnicus Terry Kane, die de studio op de eerste verdieping boven Stone’s kantoor bouwde.
“Hij was mijn mentor”, zegt Casey in zijn reactie op de dood van Stone. “Er was niemand die zo in mij geloofde als hij.” Dat meldt de NOS in het artikel naar aanleiding van het overlijden van de platenbaas. Over de doden niets dan goeds.
Ook Richard Finch betuigt zijn deelneming. In een reactie die hij postte op een nieuwsbericht over het overlijden van Stone op Showbiz411 van de hand van columnist en oud Fox-News redacteur Roger Friedman, schrijft Finch:
“Words cannot adequately convey my sorrow upon learning of the passing of Henry Stone. The world of music has lost a trailblazer – a legend – but personally, I’ve lost the only father I’ve ever known. He was my friend and mentor – he brought a 15 year old teen from Opa-Locka into the studios of TK Records and gave him the freedom to perfect his craft as a recording engineer – and the room to grow as a songwriter and producer. Henry believed in me – he was always in my corner from Day One. He gave life to the studio concept that Harry and I created together at TK, resulting in the birth of our band: KC and the Sunshine Band. Our success… the success of so many other TK artists… All props and thanks lie solely at the feet of Henry Stone. We would have been nothing without him. Rest in peace, dear friend – I love you.”
Rick Finch, producer, Arranger, co-founder van ‘KC and the Sunshine Band’
Waarschijnlijk schreef Finch zijn emotionele woorden (“I’ve lost the only father I’ve ever known”) vanuit de gevangenis waar hij een 7-jarige straf uitzit wegens seksueel misbruik van minderjarige jongens in de leeftijd van 13 tot 17 jaar.
Henry Stone begon in de muziekindustrie als distributeur en werd daarna succesvol én berucht. Weliswaar had Stone een neus voor talent maar in de loop der jaren werd hij ook wel beticht van oplichtingspraktijken en banden met de maffia. “He could make hits and stars, then rip the stars off. But he had many hits like Funky Nassau, Why Can’t We Live Together and Clean Up Woman. Most of the artists never got paid and are still complaining,” aldus Showbiz411-columnist Friedman.
“Henry Stone ran his record company the way guys in the South ran plantations,” zegt een bekende van Stone in Hitmen, het standaardwerk over de Amerikaanse popindustrie. In het boek van Fredric Dannen staat een aardige anekdote over Stone.
Terwijl er al miljoen platen waren verkocht van Rock Your Baby had George McCrea nog geen cent hiervan gezien. McCrea kon zelfs zijn huur niet meer betalen en meldt zich bij het kantoor van TK Records in Hialeah. Daar zit Stone met een kennis. McCrea dreigt Stone iets aan te doen als hij niet snel over de brug komt met geld, waarop Stone ineens een rol cash geld uit zijn zak haalt en die overhandigt aan McCrea. “But that isn’t all”, zegt Stone die nog $ 110.000 aan royalties verschuldigd was aan McCrea. Zonder blikken of blozen haalt Stone sleutels van een splinternieuwe Cadillac tevoorschijn die voor het kantoor geparkeerd staat. “You see that Cadillac? It’s yours, George,” zegt Stone en overhandigt McCrea de sleutels.
“I don’t ever want you to come in this room and do that again”, waarschuwt Stone McCrea, die dan in tranen uitbarst.
“Henry, how much did that Cadillac cost?” vraagt de kennis als McCrea met de Cadillac is vertrokken. “What cost? It’s rented,” antwoordt Stone.
Jaren geleden publiceerde Stone zijn memoires in een boek getiteld The Stone Cold Truth on Payola In The Music Biz: Cash Cocaine, Cars and the Music Biz.
Henry Stone was weliswaar een cowboy die veel slechte dingen deed, maar zonder hem zouden we een hoop geweldige muziek hebben gemist, stelt Friedman terecht op Showbiz411.com.