Ondanks allerlei beloofde maatregelen zijn er nog steeds problemen bij de sociale dienst in Rotterdam. De termijn voor het aanvragen van uitkeringen wordt in 20 procent van de gevallen overschreden, 30 procent van de telefoontjes wordt niet opgenomen en 20 procent van de cliënten wordt niet teruggebeld.
Die conclusie trekt gemeentelijk ombudsman Anne Mieke Zwaneveld donderdag in een rapport naar aanleiding van een klacht over de aanvraag van een uitkering en toeslagen. “Daardoor bleef een gezin maandenlang verstoken van inkomen en werd daardoor tot absolute wanhoop gedreven”, stelt de ombudsman.
“De spanningen liepen zo hoog op, dat dit tot onbeheerste reacties van de man leidde en vervolgens tot onbehoorlijk en onprofessioneel gedrag van de behandelende ambtenaren”, schrijft Zwaneveld over de sociale dienst die nu Werk en Inkomen heet.
Zwaneveld doet een dringend beroep op het college van burgemeester en wethouders om de “grote voorraad niet afgehandelde aanvragen te bekijken.” In de gevallen waarin de beoordeling van de aanvraag te lang duurt dient – in overeenstemming met de wet – een voorschot te worden uitgekeerd, vindt ze.
Het duurt nu vaak “veel te lang” voordat een beslissing of voorschot volgt. “Daardoor komen tal van Rotterdammers ernstig in de problemen.”
In maart van dit jaar trok de ombudsman al aan de bel bij verantwoordelijk wethouder Maarten Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam. Die beloofde de zaak aan te pakken met behulp van veel nieuwe medewerkers, externe bureau’s, reorganisaties en vereenvoudigde procedures. Maar dat heeft nog onvoldoende tot verbeteringen geleid, concludeert de ombudsman nu.
ANP