Ford heeft zijn SUV, de Kuga, nu met een iets economischer motorisering in de rebound gegooid en het merk plakt er gelijk een no brainer-prijsverlaging achteraan.
De A6 tussen Lelystad en Emmeloord. Donderdagochtend 01.27 uur. De witte belijning schiet met zo’n 170 kilometer per uur aan mij voorbij in mijn voortrollende Kuga, die geen krimp geeft. Ik ben moe, maar deze Ford sleept me door de zomernacht naar huis. Als ik maar iets van koers afwijk, dirigeert de lane keeping aid de wielen weer in het juiste spoor, de adaptieve Xenon-koplampen zetten ondertussen het asfalt, de borden en de vangrails in joviaal groot licht, maar geheel automatisch schakelen ze terug naar de dimstand als ze tegenliggende koplampen ontwaren. Handig, dit relaxte cruisen.
Voor iemand die resideert in Groningen-stad (ik), maar die zo’n beetje al zijn werkafspraken in de randstad of vanuit Schiphol heeft, is deze Kuga op deze ritten een baken van rust, veiligheid, stabiliteit bij een toch vlotte 170 km/u. Een must als je een groot deel van het jaar doorbrengt op deze A6 en A7.
Natuurlijk, al deze veiligheidsfoefjes (de Kuga heeft vanzelfsprekend ook nog cruise control) zijn anno 2014 redelijk gangbaar, maar bij Ford hebben ze deze inmiddels betaalbaar en toegankelijk gemaakt voor de meer modale automobilist. De allerdikste Kuga-versie met werkelijk alle toeters en bellen denkbaar is nu (met extra inruilpremie van 2000 euro) te krijgen voor 33.860 euro!
Dat is – en we zijn hier nog steeds journalistiek bezig, don’t worry – een échte steal, geloof mij. Deze Titanium Plus-versie heeft een optielijst als een pleerolletje. Joh kijk zélf, dit heeft ie allemaal voor dat bedrag (maar doorscrollen mag ook…):
Dubbele uitlaat
FordPower startbutton
Dagrijverlichting
Elektrisch bedienbare ramen rondom
Torque Vectoring Control
Ford Eco Mode
Mistlampen voor
Anti Blokkeer Systeem
Elektronisch Stabiliteits Programma
FordEasy Fuel (dus geen viezige tankdlop meer)
Intelligent Protection System met 7 airbags (inclusief knie-airbag)
Ambient lighting: subtiele LED interieurverlichting (waarover later meer)
Dual Zone automatische airconditioning
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Automatisch inschakelende dimlichten
Guide-me-home verlichting
Half lederen bekleding
Sync: geavanceerd Bluetooth + Voice Control
5 inch navigatiesysteem
Full Body Styling Pack
Active Park Assist (automatisch inparkeren)
Parkeersensoren voor en achter
Deflation Detecton System (DDS)
Lendersteunverstelling passagiersstoel
LED achterlichten
Een sportieve voor –en achterbumper
Sideskirts
18-inch 5×2 spaaks lichtmetalen velgen
En voor een hilarische 300 euro extra, doet Ford er nog 19 inch lichtmetalen Snoop Dogg-wagenwielen bij. Yep, dat is tevens een totale no-brainer. Worden je buren helemaal gek, want deze Kuga blijft ook vooral een potige blikvanger.
Zit er ook nog een motor bij, vraagt u zich af? Welzeker. De vorige Kuga had een vijfcilinder 2.5 turbomotor, die vanwege allerlei heffingen van overheidswege kansloos was op de genivelleerde Nederlandse markt. Nu zit er een stukken economischer 1.5 ecoboost-krachtbron in, die minder last heeft van dat soort verkoopsabotage van Mark Rutte cs. Dankzij de slimme overbrengingen in de zesbak en ruim 150 PK is deze gekietelde 1.5 ecoboost-versie bovendien onvermoed soepel en – als het moet – razend kwiek. Dat het mechaniek vaak hard moet werken, hoor je daarbij nauwelijks.
Trouwens, er is eveneens nog een 1.5 ecoboost met 180 PK, all-wheel-aandrijving en een automaat leverbaar. Ja, we zullen straks dus veel meer Kuga’s rond zien rijden. Het merk noemt deze Kuga overigens een intelligente SUV, want waar die S normaliter staat voor Sport (Utility Vehicle), daar heeft Ford nu Smart ingevuld. Dat is sóms – toch even een puntje van kritiek – maar ten dele waar. Neem de active park assist, oftewel het systeem dat automatisch voor je fileparkeert.
Toegegeven, iedere keer weer blijft het verbluffend hoe de auto zichzelf met een creepy draaiend stuur (hoezo, ghost in the machine) in krappe ruimtes manoeuvreert. Die plek heeft de auto – knap hoor – ook zelf gespot en uitgemeten, terwijl hij er langs patrouilleerde. Echter, een stoep telt voor de Kuga, als ware hij Willem Alexander, soms mee als legitieme parkeerplek. Ook is het zo dat je de Kuga zelf weer úit de parkeerplek moet wurmen. Maar daar wordt door Ford aan gewerkt, evenals het automatisch insteken.
Een andere olijke gimmick (en hij stond niet eens in de optielijst) is de handsfree achterklep. Handig als je je handen vol hebt met bijvoorbeeld twee boodschappentassen. Hoe het werkt? Welnu, je maakt onder de bumpersensor een schop-beweging met je voet (let op: niet wiebelen) en hij ontsluit zichzelf (vermits je de sleutel op zak hebt, uiteraard) en vervolgens gaat ie automatisch open.
Onfeilbaar is het trucje niet. Soms ging de klep bij mij helemaal niet open, of ging ie half open, en daarna weer frustrerend dicht. Da’s niet alleen irritant, maar resulteert niet zelden in een totale afgang op de Lidl-parkeerplaats. Wellicht moet je Van Persie heten om deze optie goed af te ronden.
Nog één (miniem) minpuntje dan in deze oceaan (je zit ook lekker hoog) van schouderklopjes. Het multimediagedeelte van het dashboard wordt pontificaal opgesierd met het logo en de letters van SONY, alsof het een premiummerk is. Onzin, SONY is gewoon electronicaconfectie en doet afbreuk aan het verder intelligente interieur.
Oh ja, bijna vergeten: je kan de interieurverlichting verder nog in kekke kleurtjes instellen, van bordeelrood (geloof me) naar moskeegroen. Volkomen nutteloos natuurlijk, maar wel leuk om op verjaardagen te verkondigen.
Het eindverdict: deze Ford Kuga 1.5 ecoboost is een zeer geslaagde auto, maar dan wel via het herexamen.