Commotie woensdag nadat bekend werd dat de Spaanse modeketen Zara een gestreept t-shirt verkocht met een grote gele ster op de borst (afbeelding hierboven). Na een storm van kritiek – het shirt doet sterk denken aan het tenue dat Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in concentratiekampen moesten dragen – besloot de modeketen het shirt uit de handel te halen. Kwam de ophef voor Zara écht onverwacht?
Veel media waren er duidelijk over. Het ging niet om een shirt dat ‘sommige mensen’ deed denken aan een concentratiekamptenue, het was – zoals RTL Nieuws bijvoorbeeld schreef – een shirt dat “doet denken aan een Jodenster”.
“Hoewel het babyshirtje horizontale strepen heeft in plaats van verticale, is de vergelijking snel gemaakt.”
De vergelijking is ook niet vergezocht. En misschien is het letterlijk wel onvoorstelbaar dat de WOII-associatie bij Zara niet is opgemerkt.
Nadat het shirt in verschillende media en onder meer op Twitter in verband was gebracht met de Tweede Wereldoorlog, reageerde Zara wel direct. Het kledingstuk werd uit de handel gehaald en het bedrijf bood excuses aan.
“We hebben nooit de intentie gehad om associaties te leggen met de Tweede Wereldoorlog en bieden daarvoor onze excuses aan.”
Het shirt, dat niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland en Israël te koop werd aangeboden, was volgens het bedrijf enkel gebaseerd op sheriffsterren die in klassieke westernfilms te zien zijn.
De reacties op dit Zara-shirt waren niet van de lucht. Veel reageerders gaven aan het onvoorstelbaar (en eigenlijk ongelooflijk) te vinden dat het bedrijf een shirt in de handel brengt dat volgens hen zo duidelijk deed denken aan de Holocaust.
Kan er inderdaad sprake zijn geweest van een soort van marketing? Holocaustmarketing? Is op de marketingafdeling van Zara de slogan ‘there’s no such thing as bad publicity’ gisteren nog te horen geweest?
Te bewijzen valt het niet en daarmee zal het met de ‘smet’ ook wel meevallen. Maar ondenkbaar is het niet…in 2014.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Historiek.net.