Men zegt vaak ‘sex sells’, en dat is ook zo als je de billboards met mooie modellen ziet die je van alles proberen te verkopen van lingerie op een gebronsd lichaam, tot een iPhone onder mooie ogen en brede glimlach. Als ondernemer heb ik vaak gezien dat voor het opzetten van een bloeiende onderneming de principes van lust en verleiding goed kunnen helpen.
Laten we om te beginnen eens kijken naar het AIDA principe. Attention, Interest, Desire, Action, het is een veel gebruikte en ook al een beetje vergrijsde marketing methode. Eerst zorg je dat de consument je product opmerkt, dan maak je dat hij zich voor het product of je dienst interesseert (daar kan ik wat mee) en vervolgens ontstaat er een verlangen, en dan moet je hem alleen nog maar over de streep trekken met concrete acties of aanbiedingen. Veel marketinggoeroes zullen het veel beter kunnen zeggen dan ik, maar bij het AIDA principe gaat het erom dat je precies weet in welk stadium je communicatie met de klant zich bevindt, en dat je daar je acties op aanpast.
Dit is precies de methode waarmee ik in mijn studententijd in de kroeg vrouwen versierde. Ik zorgde dat een meisje me zag staan. Vervolgens ging ik haar vragen stellen zodat ze over zichzelf kon vertellen, zodat ze een leuk gesprek had en mij, de mysterieuze vragensteller, interessant begon te vinden. Desire en Action volgden vanzelf.
Wie zegt, ‘sex sells’ is een goede verkoper. Maar krijgen consumenten liefde voor je merk, je dienst of je product, dan kun je een goede onderneming opbouwen. Apple overleeft en bloeit doordat de halve bevolking van de Westerse wereld verliefd is op de iMac, MacBook en iPhone. We hebben meer dan een one-night-stand met Apple. Veel mensen hebben een langdurige liefdesrelatie met het merk.
Na mijn jaren als vrouwenversierder wilde ik een echte relatie. En na mijn tijd als krantenverkoper op de Stadhuisbrug in Utrecht, wilde ik af van die one-time sales en een bloeiend bedrijf beginnen.
Seks en liefde verschillen niet veel van elkaar. Liefde, is dat niet de toestand waarin je al je opgewonden gevoelens voor lange tijd op één partner richt? En is die permanente staat van opwinding niet bedoeld om te zorgen dat een echtpaar kinderen maakt, en bij elkaar blijft net zolang tot die kinderen volwassen zijn en voor zichzelf kunnen zorgen? Allebei zijn ze deel van hetzelfde spel dat de evolutie met ons speelt.
Maar toch, liefde en klantgebondenheid vragen net iets meer van de verleider dan de one-night-stand. Een ondernemer moet zorgen dat zijn bedrijf te vertrouwen is. Dat zijn producten niet continu vastlopen zoals Microsoft computers. Je moet je klanten binden, door ze niet meteen het bed in te krijgen, maar ze een kop koffie aan te bieden, met ze te praten, en geduld te hebben. Goede ondernemers zorgen voor warmte, een onderhoudende relatie. Ik denk dat we dat soort ondernemerschap moeten steunen. Daar krijgen we allemaal een geborgen gevoel van.
Steun net als TPO de ondernemers op doorgaan.nl!