Gisteren ging het eerste Nederlands Kampioenschap Kioskverkoop voor Journalisten, oftewel NK Kiosk, van start. Acht journalisten hebben een verhaal gepubliceerd bij de drie belangrijkste Nederlandse kiosken – Blendle, eLinea en MyJour – en gaan het daar de komende twee weken zo vaak mogelijk proberen te verkopen. Iedereen behoudt zijn opbrengst, maar van de winnaar wordt die opbrengst verdubbeld.
Het NK Kiosk wordt georganiseerd door TPO Magazine* en Villamedia met de bedoeling om het belang van marketing van journalistieke producties nog eens te onderstrepen. Wij geloven namelijk dat de journalist van de toekomst meer is dan een feitengraver alleen, dat het journalistieke werk niet ophoudt bij het inleveren van een stukje bij een krant, tijdschrift of website. De productie moet ook nog op een overtuigende manier aan de man worden gebracht, niet alleen om er een enigszins goed belegde boterham aan over te houden, maar ook omdat het anders verzuipt in een zee aan (gratis) informatie.
Gelukkig nemen vooral de online mogelijkheden hiertoe hand over hand toe. Door slim gebruik van social media, door verstandig mee te liften op het grote bereik van een gratis website, door op zoek te gaan naar online communities van in jouw verhaal geïnteresseerde mensen wordt het steeds beter mogelijk voor freelance journalisten om zichzelf uit te geven. Met enig gevoel voor dramatiek zou je kunnen stellen dat wij op die manier ons steentje proberen bij te dragen aan de emancipatie van de freelance journalist.
Van belang daarbij is echter wel dat journalisten zich gaan realiseren dat juist zij ook een taak hebben bij het bereiken van een publiek. Daarom hebben wij bij het NK Kiosk ook gekozen voor de meest simpele opzet denkbaar: diegene die zijn of haar verhaal het vaakst weet te verkopen, wint.
Gelukkig merkten we al vlug dat er een groep journalisten bestaat die hier wel oren naar heeft. De afgelopen weken werden we overspoeld met inzendingen, in totaal kregen we meer dan 40 verhalen opgestuurd. Hier zaten echter een boel columns en opiniestukken tussen, welke we uiteindelijk niet hebben meegenomen. Het NK Kiosk is namelijk bij uitstek bedoeld voor journalisten, niet voor columnisten of opiniemakers, dat zou de wedstrijd een wat scheef karakter geven.
Uiteindelijk bleven acht artikelen over die aan de criteria voldoen. En in alle eerlijkheid: wij zijn behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit van deze verhalen. Zo schreven Anne de Blok, Jonas Kooyman en Beike Looijse een reconstructie van hoe in de jaren ’90 economische belangen de milieuafspraken rond Schiphol pootje lichtten. Anouk Broersma schreef een geweldige achtergrond over waarom veel Afrikanen Westerse medicijnen wantrouwen. Uit Limburg kregen we van Johan Arts een interview met de opkomende metalband Drunken Dreams. Danielle Batist schreef over een nieuwe onderwijsmethode, waarbij leerlingen les krijgen van een baby. In Brazilië ging Loretta van der Horst op stap met een illegale jager naar wilde dieren voor de Europese markt. Jessica de Korte schreef over de Dogwash, en hondenwasstraat. Jan Taco te Gussinklo doet mee met een alarmerend verhaal over antibioticaresistentie bij de mens door de medicatie van vee. En Lieke Sniekers schreef een achtergrond over de nieuwe mode- en sociologische trend normcore, een soort hipster 2.0.
Natuurlijk zouden we het leuk vinden als je alle verhalen aankoopt en leest. Maar nog leuker zouden we het vinden als je één of twee van deze verhalen, diegene die je het meest aanspreken, leest en deelt met je eigen vrienden en familie. Hartelijk dank alvast, en dat de beste moge winnen!
Het NK Kiosk loopt tot 15 september 2014, dan wordt de balans opgemaakt. De winnaar krijgt naast een verdubbeling van de opbrengst van het artikel een kanaal bij TPO Magazine en advertentieruimte daarvoor bij Villamedia. Een overzicht van alle deelnemende verhalen vind je hier bij Blendle, hier bij eLinea en hier bij MyJour.
*TPO Magazine is een uitgave van The Post Online