De vierde generatie van dit iconische sportwagentje beleefde vannacht simultaan in de VS, Japan en het Spaanse Barcelona zijn langverwachte wereldpremière.
Ooit was de Mazda MX-5 voor mensen die vijf keer voor hun rij-examen waren gezakt, omdat ze de achteruitkijkspiegel en het make-up-spiegeltje standaard door elkaar haalden. Of voor types die deze roadster zo fijn vonden, omdat dat open dakje zo’n ravissante slag in het blonde kapsel met highlights maakte. Wow. Zeker bij motregen. Het was eigenlijk de auto voor de beginnende KLM-purser, die wuft zijn malle cabrio-tje bij elkaar had gevlogen. Meid, wat kon ie met z’n goudbruine koppie (yep, reisverlof gehad op Bonaire) toch shinen in dat songfestival op wielen als ie P30 opdraaide.
Ach ja, laten we er vooral niet omheen draaien, de eerste versies van de MX-5 hadden een zekere gay-component. Welnu, da’s war einmal. De derde generatie bezat al wat meer testosteron, maar het lijkt net alsof de laatste editie – donderdagnacht onthuld in Barcelona – onder behandeling is geweest van een Amerikaanse bapisten-dominee, want de MX-5 is meteen gay af.
‘De klapkoplampen waarmee kan worden geknipoogd zijn allang verdwenen’
Hij is met z’n semi-agressieve lijnen bijna macho, zonder overigens de kopers met het Y-chromosoom al te veel af te schrikken. Hij ziet er een stuk strakker uit, dan bijvoorbeeld de eerste lichting, die 25 jaar terug, in 1989 op de autoshow in Detroit, debuteerde.
Ook is de wagen dik 100 kilometer lichter, vertelt Mazda-ontwerper Kevin Rice aan ThePostOnline in Barcelona.: “En da’s niet omdat we nu allemaal carbon en aluminium en dat soort blabla hebben toegepast. Nee, we hebben ‘em nog slimmer in elkaar geschroefd.”
Mazda gaat de MX-5 uitrusten met haar beproefde SkyActiv-motoren, die nu speciaal zijn aangepast voor deze cabrio. Ook hier gaat Mazda dus weer heerlijk tegen de trend in. Geen driepittertjes van nauwelijks een liter met hysterische turbo’s, maar lekker klassieke viercilinders, die zo ingenieus en minutieus zijn doorontwikkeld, dat ze behalve potent, ook nog zeer zuinig zijn. Naar verwachting worden er straks een 1.5 en een 2.0 benzinekrachtbron ingelepeld, waarbij de kilo-pk-verhouding en de achterwieltractie ideaal is om sportief over dijkweggetjes te toeren.
Volgend jaar zomer wordt de nieuwe MX-5 leverbaar in Nederland. Maar de inschatting is dat ook deze generatie weer een verkoophitje gaat worden. Tot nu toe verkocht Mazda wereldwijd net geen miljoen exemplaren van dit nichemodel. Saillant genoeg kwam het concept ooit van een Amerikaanse autojournalist die een soortement Engelse open two sitter wilde, maar dan ééntje die niet constant in de fik vloog, meer olie lekte dan de Exxon Valdez, of erger roestte dan de bilnaad van een Roemeense straatkrantverkoper. Japans dus. Mazda pakte – alweer geheel tegen de trend in – die handschoen op en de rest is – na exact een kwart eeuw – geschiedenis.
Overal ter wereld bestaan nu Mazda MX-5-clubs, die de fun en ausdauer van hun dakloze koesteren. De klapkoplampen waarmee kan worden geknipoogd zijn allang verdwenen. De MX-5 heeft nu scherpe Manga-kijkers. Ook binnenin is het helemaal 2014/15, met een multi-media-systeem dat volledig compatible is met je smartphone.
In Barcelona toonden de Mazda-bazen zich behoorlijk content met hun benchmarkmodel. Niet zonder reden, want de combinatie van excentrieke Engelse creativiteit (het concept is wel geját uiteraard) en Nippon-techniek en betrouwbaarheid blijft geslaagd. Officiële prijzen zijn nog niet bekend, maar denk aan zo’n 32.000 euro.