Hoe intolerant is de Shariadriehoek van de Schilderswijk? ThePostOnline doublecheckte nog eens of je echt niet mag roken, drinken en je hand mogelijk wordt afgehakt. “Door alle aandacht gaat het wel beter.”
We zijn al even onderweg in de ‘Shariadriehoek’ in de Schildersbuurt als onze gids Mohammed in de verte twee mannen ziet staan. “Nu ga ik ook even aan etnische profilering doen. Dat zijn twee Turken”, wijst hij. “Kun je zien. En nee, ik ken hen niet. Zullen wij eens vragen of je hier mag roken?”
Mohammed Ghay is lid van het Actiecomité Herstel van Vertrouwen en een betrokken Schilderswijker. Het Actiecomité Herstel van Vertrouwen zet zich in om politiegeweld dat plaatsvindt op basis van etniciteit te bestrijden en het vertrouwen van burgers in de politie te herstellen.
De tweede generatie Marokkaan woont al zijn ganse leven – na een korte onderbreking voor een rechtenstudie in Leiden- in de Schilderswijk en moet lachen om de gedachte dat hij hier in het hart van een soort mini-Mekka staat. “Nou, laat maar eens zien dan!”
Ghay is een moslim, maar ook een gezonde Hollandse jongen. Hij rookt en scharrelt met dames. Uit respect voor zijn ouders wil hij niet rokend op de foto, maar we kunnen het niet onvermeld laten in een verhaal dat zich afspeelt in de wijk waar we zogenaamd een stap zijn verwijderd van invoering van de Sharia.
Ghay is vandaag ons checklist.
Hij stoort zich aan het beeld dat deze paar straten in handen zouden zijn van orthodoxe moslims die vrouwen sissend de les lezen als ze kortgerokt over straat paraderen, die rokers opdragen hun sigaretten te doven en in openbare drinklokalen eisen dat drank in de toog wordt leeggeschonken.
“Dat is dus echt gelul”, zegt deze jongen in perfect ABN. Toegegeven: in zijn Adidasjack, roze polo en met Boss-bril op zijn neus oogt hij niet meteen als een Islamitische koppensneller. Zeker niet als hij met een druipende peuk voor je uitstiefelt.
Ghay komt op voor de buurt en is een tegencampagne gestart na de ophef die ontstond nadat journalist Perdiek Ramesar in Trouw beweerde dat er in de Schilderswijk een Shariadriehoek bestond. Deze reporter dook naar eigen zeggen twee maanden onder en kwam met een artikel waarin werd geconcludeerd dat de bewoners bibberend over straat moesten vanwege orthodoxe groepsdruk. Het stuk was aanleiding voor onder meer Geert Wilders en vice-premier Asscher om de wijk in te trekken en groot alarm te slaan.
Hoe is de situatie een jaar later? We spreken lukraak twee heren op straat aan, waarvan Ghay vermoedt dat ze Turks zijn. In het Nederlands.
Kijk, dat is al meteen een puntje. Ramesar beweert in zijn stuk dat een deel van de Turken zich heeft aangesloten bij strenge moskees om naar Arabische haatdiensten te luisteren.
“Jullie zijn Turks hè?”, zegt Ghay.
“Ja, en jij bent Irakees… Of toch Marokkaans”, zegt een van de mannen in iets minder vloeiend Nederlands. Hij kijkt even op als we informeren naar Nederlands Turkse moslims: “Arabisch sprekende Turken? Die zijn er bijna niet. Dat moet je echt leren.”
Check.
In de Sharia driehoek wordt op straat een grote stads Nederlands gesproken en geen doodenge orthodoxe geheimtaal, zoals de suggestie is.
We stappen een koffiehuis binnen waar een van de Turkse mannen, de 50-jarige Güssel çantay, eigenaar is. Ghay is misschien niet helemaal de meest neutrale bron, maar ons oog valt hier toch echt op een rij rumflessen waar je drie voetbalelftallen twee dagen dronken mee kan voeren. Zeker als je die batterij Flugelflesjes meetelt.
Check!
“Niet drinken hier? Wie zeg dat?”, reageert de eigenaar die best even op de foto wil om het bewijs te leveren voor deze stelling. “Dit is een buurtkroeg. Hier komt iedereen. Ik heb nog nooit iemand gehoord die zei dat je hier niet mag drinken.” In de hoek zien we doosjes staan met Rummikub-doosjes en….asbakken. Een man staat aan een gokautomaat te trekken. Ai!
De Turkse gast die meeloopt het cafe in is werkloos en vertelt over zijn gezin. Hij schuift hier vaak aan om een partijtje voetbal te kijken of een potje te rummikubben. “De verliezer moet de rekening van de hele tafel betalen.” Voor hem is de Schilderswijk geen Sharia-gebied maar een sociaal economische dumpplek “Ik heb een dochter van achttien die nu net naar het mbo is gegaan, mijn zoontje is bijna elf. Ik heb hen altijd meegegeven dat ze diploma’s moeten halen, zodat ze aan het werk kunnen en de wijk kunnen verlaten. Jammer dat ze geen advocate wordt.”
Mohammed valt hem bij. “Zo ben ik ook opgevoed. Wat onze ouders vroeger niet hadden, kunnen wij wel krijgen, zolang we er maar hard voor werken. Onze ouders hebben niet veel, maar geven ons alles wat ze kunnen om hier weg te kunnen. Mijn zus woont in Nieuwegein. Je denkt toch niet dat de meerderheid in deze wijk achter IS staat?”
Even later bij een belwinkel houdt een jongen Ghay staande. De jongen herkent Ghay van zijn betoog tijdens het spoeddebat in de Haagse raad. “We zijn niet pro-ISIS, we willen gewoon onze wijk beschermen”, verklaart hij. Hij wijst naar zijn zaak. “Van Aartsen kwam hier nog langs. We moeten hier geen indringers. Laten die demonstranten elders naar toe gaan”, zegt de man die zich voorstelt als Zaki.
De jongens stonden in de frontlinie toen de Pro Patria-stoet door de Schilderswijk trok met leuzen als ‘islamieten, parasieten’ en ‘islamisering krijg de tering’. Als we de mannen wijzen op de aanwezigheid van de ISIS-vlaggen, vertellen ze dat het vlagvertoon een verering is aan hun god en dat de vlag van ISIS verschilt van de vlaggen die anderen meevoeren.
De jongeren die ermee zwaaiden hoorden bovendien niet bij de oorspronkelijke demonstranten, maar kwamen af op de roering, zegt Zaki. Vervolgens kregen schoolkinderen een vlag in hun handen gedrukt en zijn ze er maar mee gaan wapperen, zo is de uitleg van de groep.
De problemen in de Schilderswijk zijn volgens Ghay voornamelijk terug te voeren op sociaal economisch sores. Geld dat de gemeente voor de Schilderswijk reserveerde, verdwijnt volgens de gids via vage stichtingen in de zakken van de mensen die deze stichtingen runnen. “Twee ton subsidie opstrijken en dan één middagactiviteit voor de jeugd organiseren, zo kan ik het ook.” Namen wil hij niet noemen.
Ghay ziet dat veel Schilderwijkers werkloos thuis zitten. “Niemand werkt. De oorzaak daarvan ligt toch in het vestrekken van uitkeringen. Die zijn zo hoog dat het nauwelijks loont om aan een baan te zoeken. Zeker niet als je geen Nederlands spreekt en bijna met pensioen gaat”, zegt hij. “Die komen de wijk niet meer uit”.
Ghay die aanvankelijk achterdochtig is om met ThePostOnline te praten (‘want jullie zijn rechtse media’) krijgt geen cent subsidie voor zijn promotiewerkzaamheden. De gesjeesde rechtenstudent wil inzetten om ‘racistisch’ politieoptreden uit te bannen.
Via zijn Stichting, waar de ontslagen complotdenkambtenaar Yasmina Haifi betrokken bij is – voert hij rechtszaken om ‘etnische profilering’ tegen te gaan en ervoor te zorgen dat de klachten behandeld worden.
Op zijn telefoon laat hij een scène zien waarin een Haagse agent intrapt op een man die op de grond ligt. “De politie treedt hard op in de wijk en baseert zich bij arrestaties op uiterlijke kenmerken”, zegt hij. De Haagse politie heeft inmiddels een onderzoek ingesteld naar de zaak, zegt Ghay. “Dat is wel een stap hoor. Je ziet wel vooruitgang in de wijk”, zegt hij.
Ook Trouw-journalist Perdiep Ramesar is minder pessimistisch dan een jaar geleden. Zijn alarmistische verhaal behoeft nu wel enkele nuances. “Door alle ophef zie je dat de sfeer is verbeterd en dat de wijk zelf ook opstaat tegen extremisme. Korangeleerden werden gezien als wijze mannen, maar dat is wel een beetje voorbij als je ziet wat voor gewelddadige excessen er gebeuren uit naam van Allah.”
En die Turken in de moskee? “Dat is een hele kleine groep. Een paar”, zegt hij. “Maar die kunnen wel toeslaan. Sommige Turkse rekruten zijn opgepakt in Syrië.”
Een paar uur nadat Ghay ons vaarwel zwaait, wordt er elders in Den Haag een 29-jarige Hagenees opgepakt die in Syrië had gevochten voor de Islamitische Staat.
En een paar dagen daarna danst Ghay, die zo aardig oogde, toch nog even op het lijk van Joan Rivers op zijn Facebook-account. De man die tolerantie preekt, wenst de Amerikaanse presentatrice, die Palestijnen doodwenste, zelf ook een pijnlijk sterfbed toe. ‘Oh no she already did! Karma is a bitch!’
Check!
Lees ook:
Vice-voorzitter Comité Herstel van Vertrouwen: ‘Goed dat Joan Rivers dood is’