Je moet maar net van katten houden (mijn vader is er allergisch voor) maar anders is de kattenbar in Parijs een prachtige bestemming voor een kopje koffie of een biertje. Als je van koffie en een biertje houdt natuurlijk. Je vindt de bar aan de rue Michel le Comte in de Marais, en hij bestaat nog niet zo lang. In de kattenbar lopen katten vrij rond, ze kruipen tegen je aan, geven kopjes, en als ze zat van je zijn dan hobbelen ze naar de kelder, waar jij niet mag komen.
Hartstikke fijn om een drankje met een knuffel te combineren. En nog gezond ook, gezelschapsdieren nemen angsten weg, zorgen dat je bloeddruk daalt. Het helpt je onthaasten, en dat is belangrijk in onze tijd vol apps, snelle communicatie en innovatie.
Wat dat betreft vind ik de combinatie kat en café de grootste innovatie van onze tijd. Veel meer dan die van de snelle jongens uit de technologie. Het is ook heel eenvoudige innovatie. Veel ondernemers zal het niet zo snel lukken om de nieuwe Mark Zuckerberg of Jeff Bezos te worden. Iets unieks is alleen de uitzonderlijke gegeven. Echte verbetering begint bij simpele ideeën.
Een ander voorbeeld van die simpele ideeën is de Wasbar in Antwerpen. Wie ooit op een minuscuul appartementje heeft gewoond zal weten hoe het is. Ze kennen het bij mijn familie in België weer net iets meer dan de Hollandse tak van onze clan. De hele week moet je je was opsparen, en op zondag, als je net een momentje voor jezelf denkt te kunnen nemen dan kijkt daar die enorme sporttas met stinkende kleren je aan vanuit een hoek van de kamer. Hopsakee, naar de wasserette om de hoek ermee. Je kunt dan drie uur staren van je boek naar de draaiende wasmachine, en van de wasmachine naar de droger en weer terug naar je boek.
Nu, daar hebben ze in Antwerpen iets op bedacht. In de wasbar kun je gewoon gezellig wat drinken. En er komen artiesten die er live-optredens geven. En waarom ook niet? Als er zich voortdurend een stuk of twintig man in je wasserette zit te vervelen en niets te doen, terwijl ze naar het aperitief van de zondag verlangen dan openbaart zich een business model.
Jij blij, iedereen blij. De echte innovatie zit in het dagelijks leven. De echte ondernemer ziet dat. Ik groet hierbij de kattenbar en de wasbar, en hoop op meer van dit moois!
Ondernemers zijn de kurk waar onze economie op drijft., zeker als het crisis is en de bank lastig doet. TPO doet daarom mee aan de campagne Doorgaan van De Amersfoortse, die ondernemers steunt met crowdfunding. En we vragen jou om ook mee te doen. Doe mee aan onze blogbattle ‘Doorgaan’ en steun ondernemers (en jezelf)!