Steeds meer van onze toestellen vliegen op biobrandstof, die tot 80 procent in de CO2-uitstoot bespaart. Bij ons aan boord eet u maaltijden die milieuvriendelijk geproduceerd zijn, geserveerd vanaf lichtgewicht trolleys. Mede dankzij onze ketenpartners heeft KLM, samen met Air France, hierdoor haar koppositie in de Dow Jones Sustainability Index weten te behouden. Deze ranglijst wordt jaarlijks samengesteld uit drieduizend wereldwijd beursgenoteerde bedrijven na evaluatie van hun activiteiten op het gebied van milieuvriendelijke innovatie en integraal ketenbeheer.
Kunt u zich een wereld zonder vliegverkeer voorstellen? KLM ook niet, maar de CO2-uitstoot per passagier kan beter. Sinds 2007 is KLM ‘best in class’ op de CO2 footprint in de luchtvaartsector. Omdat we deze voor het jaar 2020 nog met 20% willen verbeteren houden we vast aan ambitieuze doelen.
Tachtig procent van KLM’s afval is afkomstig van boord. Door slimmer en zuiniger te verpakken, met minder en biologisch afbreekbare verpakkingen hebben we daar een flinke slag weten te slaan. Zolang vliegtuigen nog niet op water of zonlicht kunnen vliegen, moeten we creatief zijn om energieverbruik te verminderen. We gebruiken dekens en tafelwaar van lichter gewicht. De trolleys van de stewardess zijn minder zwaar dan een paar jaar terug. Door de afslanking hebben onze vliegtuigen een slordige 2000 kilo per vlucht minder kerosine nodig.
Gaandeweg willen we af van vervuilende brandstoffen. Daarom maken we steeds meer gebruik van duurzame biobrandstof. Dit is brandstof gemaakt van energiebronnen, die niet ten koste gaan van het leefmilieu en voedselvoorziening. We zijn de afgelopen jaren vertrouwd geraakt met deze brandstof. In 2011 vlogen we er al 200 keer mee van Amsterdam naar Parijs. In 2012 vloog de langste vlucht op biofuel ooit: onze Boeing 777-200 ging van Nederland naar de milieutop in Rio de Janeiro. De motoren bleven draaien op afgewerkt frituurvet. Een jaar later vulden we er iedere week de tank mee van een vliegtuig op de lijn New York-Schiphol. Sinds mei van dit jaar voeren we 20 vluchten uit op biobrandstof van Amsterdam naar Aruba en Bonaire.
Tot zover wat we tot nu toe zelf hebben gedaan. We voelen ons verantwoordelijk voor de gehele luchtvaartsector en trekken samen op met leveranciers zodat de duurzaamheid niet alleen voor de bühne is, maar door de hele keten wordt doorgevoerd. Met universiteiten zoeken we naar duurzame energiebronnen, die voor alle luchtvaartmaatschappijen beschikbaar komen. Ook overleggen we met de verkeersleiding van vliegvelden om taxitijden te verminderen en te kunnen landen zonder eindeloze omwegen.
We vinden het een positieve ontwikkeling dat andere airlines ook steeds meer doen om de ecologische voetafdruk van de luchtvaart te verminderen. Normaliter schudden we concurrenten graag van ons af, maar op dit terrein zien we graag dat de concurrentie het ons nog moeilijker maakt om volgend jaar voor de 11e keer bovenaan de Dow Jones Sustainability Index te eindigen.
Inka Pieter is Directeur Corporate Social Responsibility KLM