Een vergeten meisje met een grote gave, dat was Judee Sill (1944-1979). Toch was zij ooit één van de meest veelbelovende singer-songwriters uit het Amerika van de jaren ’70. Maar waarom duurde het succes dan zo kort en stierf zij precies 35 jaar geleden vereenzaamd in haar Hollywood-appartement? Muziektheatermakers Sluysmans & van Warmerdam, dichteres Maria Barnas en de Amsterdamse band My Baby vertellen het waargebeurde levensverhaal van Judee Sill, a californian dreamer.
Als Judee Sill vanuit de hemel mee zou kijken, wat zou ze dan denken? Zou ze boos zijn, of zal het haar geruststellen dat ze wordt herinnerd? De voorstelling begint met een reeks quotes van mensen die haar kende en iedereen heeft zijn mening duidelijk klaar. Van junkie of hoer tot gewapende overvaller, Sill was het allemaal. De zangeres wordt vertolkt door Lottie Hellingman en Cato van Dijck, die met harmonieus samenspel haar personage tot leven brengen. Hun mannelijke tegenspeler bestaat uit drie personen: de stiefvader, de platenbaas en een eenvoudige one night stand, vertaald door Michel Sluysmans. Vincent van Warmerdam speelt haar echte vader, een overleden kroegbaas. Gedurende het stuk bestaat er een continue strijd tussen Sill en haar mannelijke tegenspelers. Ze weigert zich aan te passen aan de wil van de man, aan het beeld hoe een vrouw zou moeten zijn.
De voorstelling heeft bijna iets weg van een huiskamerconcert. Het okergele tapijt en de beeldanimatie op de retro muur zorgt ervoor dat je volledig in een psychedelische seventies sfeer terechtkomt. De akoestische samensmelting van de band My Baby en Vincent van Warmerdam in combinatie met het uitzonderlijke spel bezorgt menig arm kippenvel. Joost van Dijck, drummer van My Baby zegt dat het eigenlijk beter werkt als mensen nog nooit van Judee Sill gehoord hebben. “Op die manier kunnen de kijkers zich beter inleven, in plaats van dat ze gaan zitten vergelijken.” Lottie Hellingman vertelt ook dat het niet haar ambitie was om Sill perfect na te spelen. “Het is een theatrale interpretatie van haar enorm inspirerende levensverhaal, waar ik mijn eigen invulling aan heb gegeven.”
Het verhaal gaat verder met bepalende fragmenten uit het leven van de getalenteerde singer-songwriter. Tijdens één van de laatste scènes wordt er een beeldfragment getoond van de echte Judee Sill, waarbij Cato van Dijck voor het scherm op haar mandoline speelt. Het is bijna niet te bevatten hoe de vrouwelijke van Dijck lijkt op de zangeres. “De gelijkenis is verbazingwekkend, maar Cato is toch wel echt de mooie versie van Judee Sill”, zegt haar broer Joost trots. Het eindeloze duel met haar sadistische stiefvader en seksistische platenbaas zorgt er uiteindelijk voor dat de grond van Sill steeds meer onder haar voeten verdwijnt.
Aan het einde van de voorstelling laat Lottie Hellingman pijnlijk zien hoe Sill wordt achtervolgd door haar traumatische verleden en verdrinkt in haar heroineverslaving. Op dit moment voegt Cato van Dijck zich bij My Baby gaat Hellingman volledig op in haar rol. Dit creëert een aangrijpende climax die voor koude rillingen zorgt. Judee Sill, a californian dreamer is rauw en poëtisch muziektheater over een gouden zangeres die in de vergetelheid raakte. Maar als Judee Sill werkelijk van een wolkje mee zou kijken, zou ze zien dat haar muziek nu voor altijd is opgeslagen in het hart van de Nederlandse theaterbezoeker.
Tot 3 december toert Judee Sill, a Californian dreamer door het hele land. Bekijk hier de toerdata.