Vrouwen zijn allang niet meer de mensen die in de keuken staan een voor de kinderen zorgen. Dat hebben ook hedendaagse scenarioschrijvers van series door. Een beetje Netflix-fan heeft al heel wat vrouwen kunnen zien waaraan gerust een voorbeeld kan worden genomen. In het kader van feminisering een lijstje met 7 vrouwelijke karakters uit series om een voorbeeld aan te nemen.
Robin Scherbatsky houdt van sigaren, goede whisky, heeft ambitie en lijdt de eerste seizoenen aan een heftige vorm van bindingsangst. Niet de eigenschappen die je een vrouw in eerste instantie zou toeschrijven. Ze is net verhuisd naar New York vanuit Vancouver, Canada. Hoewel de taal hetzelfde is en de landen op elkaar lijken, is emigreren al best een stap. In eerste instantie lijkt Robin het zonder moeite te doen, maar naarmate How I Met Your Mother verder gaat, komt de kijker erachter dat het Robin niet altijd in de koude kleren gaat zitten.
Waarom Robin zoveel eigenschappen heeft die vaak als mannelijk worden bestempeld, wordt ook al snel duidelijk: haar vader had liever een jongetje gehad en heeft haar ook altijd zo opgevoed. Ondanks dat werkt ze zich op als journalist, maakt ze haar eigen keuzes en slaat ze zich, soms met moeite, door alle tegenslagen heen. Robin heeft ambities en is bereid daar hard voor te werken, maakt haar eigen keuzes en is vooral niet bang om te veranderen zonder zichzelf te verliezen.
Paupermeisje zonder diploma’s uit Londen. Wanneer in de eerste aflevering van Doctor Who, waarin ze de Doctor ontmoet, het warenhuis waar ze werkt wordt opgeblazen, is ze ook nog eens werkloos. Haar vader is omgekomen bij een auto-ongeluk toen ze zes maanden was, ze woont sindsdien met haar ook werkloze moeder in een klein flatje. Maar er blijkt veel meer te zitten in het diplomaloze en werkloze meisje.
Wanneer ze de Doctor ontmoet, een tijd- en ruimtereiziger die het universum keer op keer redt van wezens met kwade bedoelingen, ontplooit ze zich tot een verstandige vrouw met een goede invloed op de Doctor. Ze heeft een goed werkend moraal kompas, is gek op avontuur en niet bang om dood te gaan tijdens dat avontuur. Sterker nog, ze wil haar leven best geven als dat de wereld redt. Rose geeft om andere mensen en maakt de juiste keuzes. Zolang het de wereld redt, is Rose tevreden.
Stel je even voor, je bent een vrouw in de jaren 60 en je moet jezelf (en je familie) grotendeels onderhouden. Dan neem je een baan als secretaresse bij een marketingbedrijf op Madison Avenue in New York. Veel meer zit er zo net na de Tweede Wereldoorlog niet in als vrouw. Tenzij je net op de juiste plaats bent op de juiste tijd. Zoals Peggy Olson, feministe pur sang, maar dan zonder het hele activistische.
Moeiteloos gaat het niet, maar binnen een paar seizoenen werkt Olson zich van secretaresse op naar copywriter tot grondlegger van een nieuw marketingbedrijf. Niet veel later zit ze in dezelfde functie als Don Draper, de man waarvoor ze als secretaresse begon en de man die haar, bijna incidenteel, de kans gaf hogerop te komen. Ze krijgt onder andere te maken met een bijna niet voor te stellen hoeveelheid aan seksisme. Toch slaat ze zich er dapper doorheen. Niet lullen maar poetsen, ze klaagt niet maar werkt hard door om nog hogerop te komen.
Rijkelui’s meisje in de Upper East Side van New York. Privéscholen, designerkleding, een eigen butler, ouders die nooit thuis zijn en ongelimiteerd geld. Je kunt je zo voorstellen dat je Blair Waldorf een vervelend kind moet zijn. Dat is ze ook, als Queen Bee op de middelbare school dicteert ze de hele school wat er moet gebeuren. Als ze haar zinnen ergens op zet, zal ze het hoe dan ook voor elkaar krijgen.
Het klinkt als een negatieve eigenschap, maar wanneer Blair na seizoen 3 ouder wordt en toch echt zal moeten studeren, krijgt ze het zwaar. Ze leert dat ze zal moeten werken om iets voor elkaar te krijgen. En nog steeds krijgt ze alles voor elkaar wat ze wil, maar ditmaal door ambities, inzet en geduld. Bijna per ongeluk leert ze dat ze helemaal geen andere mensen nodig heeft die in haar levensonderhoud voorzien en snapt ze dat ze best onafhankelijk kan zijn.
Over vrouwen die krijgen wat ze willen gesproken: ook Elizabeth Jennings uit The Americans is er zo eentje. Jennings is spion in Amerika voor de KGB. Overdag runt ze samen met haar man, ook een KBG-spion, een reisbureau, ‘s nachts is ze informatie aan het vergaren voor de communisten. Daar komt niet alleen heel veel intellect bij kijken, er wordt wat afgevochten.
Jennings is overtuigd van haar gelijk, ondanks dat ze een gezin, een Amerikaanse identiteit en misschien wel een klein beetje Amerikaans sentiment heeft, weigert ze haar roeping als spion op te geven. Ze doet dit voor haar land. De passie, overtuiging, loyaliteit en vooral toewijding die Jennings heeft, is bewonderingswaardig.
Als vrouw van een politicus sta je in de spotlights, maar je zult altijd een beetje op de achtergrond worden gehouden. Het draait immers om jouw man. Claire Underwood is getrouwd met Amerikaans congreslid Francis Underwood, een gehaaid politicus die over lijken gaat zijn doel te bereiken: president worden. Claire runt ondertussen haar eigen bedrijf met alle problemen van dien. Toch hebben de twee een bijzondere relatie. Ze laten elkaar vrij om hun doelen te bereiken, maar zijn altijd eerlijk naar elkaar.
Claire is een unieke vrouw, een vrouw die wat er ook gebeurt achter haar man staat. Ze zal er alles voor over hebben hem te helpen zijn doel te bereiken. Maar tegelijk gaat de zon niet voor niets op, haar man moet wel wat voor haar hulp over hebben. Wanneer er geld moet worden opgehaald, schakelt hij zijn contacten in. Claire doet niets zomaar. Ondanks het hectische leven van het stel, blijft Claire altijd de rust zelve. Je zult haar nooit uit de band zien springen. Dat ze steevast kalm blijft, is misschien nog wel intimiderender.
Wat doe je als politie-agente als er een seriemoordenaar in je veel te kleine dorp rondloopt? Precies, dan doe je alles om hem of haar te arresteren. Althans, dat zou je moeten doen. Net als haar voorganger Marge Gunderson is ook Molly overtuigd dat ze de moordenaar zal vangen en hoewel ze vaak genoeg bang is, zet ze alles op alles om dat ook voor elkaar te krijgen.
Ondanks dat ze soms wordt tegengewerkt. Of vaak, eigenlijk. Haar nieuwe chef vindt een misdaad al snel opgelost, terwijl Molly weet dat er iets niet klopt. Ze spendeert met gevaar voor eigen leven enorm veel uren aan de zaak. Haar chef vindt haar maar een jong meisje zonder ervaring. Molly zal laten zien dat ze gelijk heeft. Haar doorzettingsvermogen en pittige persoonlijkheid zijn er om een voorbeeld aan te nemen.