Als het aan de ChristenUnie ligt, mogen bierbrouwers en wijnverkopers hun spotjes op tv niet meer voor elf uur ‘s avonds vertonen. De partij dient daarvoor donderdag een initiatiefwetsvoorstel in, zo meldt dagblad Metro.
Drankreclame is nu al verboden voor negen uur ‘s avonds, maar dat gaat Tweede Kamerlid Joël Voordewind niet ver genoeg. “Het promoten van geluk in combinatie met alcohol moet ver weggehouden worden van kinderen en jongeren”, aldus Voordewind. “Niet elk pilsje is verkeerd, maar voor jonge mensen levert alcohol wel heel veel schade op.”
Voordewind wil daarom tegelijkertijd aan staatssecretaris van Volksgezondheid Van Rijn vragen om te onderzoeken of ook op internet alcoholreclames aan banden kunnen worden gelegd.
Verder wil hij supermarkten wettelijk gaan verplichten een handhavingssysteem te installeren, dat alcohol verkopen aan minderjarigen onmogelijk maakt. “De staatssecretaris zou met een keurmerk kunnen komen voor systemen die goed werken. Supermarkten zouden deze dan moeten installeren. Zo maak je het voor jongeren heel erg moeilijk om nog alcohol te komen,” stelt Voordewind.
Anp