Binnenland

Zwarte Piet toch in de ban bij Albert Heijn

09-10-2014 06:35

Supermarktketen Albert Heijn doet Zwarte Piet toch grotendeels in de ban. In de winkels zal de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed opduiken, zo meldt het AD. Eerder hulde het bedrijf zich in stilzwijgen rond de Zwarte Pietendiscussie.

In reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.

Volgens woordvoerster Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold “lang en goed” nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet “dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo’n discussie”.

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet zullen wel deel blijven uitmaken van het assortiment. Van Dijk vindt dat niet inconsequent: “Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen: sommigen zullen deze producten wel willen kopen.”

Update: Reactie Albert Heijn

Albert Heijn reageert op haar website op de berichtgeving. Zij maken duidelijk dat er voor elk wat wils is: producten mét en zonder Zwarte Piet. De overtuiging dat Albert Heijn de Pieten geheel in de ban doet berust volgens het bedrijf op een misverstand:

Er zijn nu veel berichten in de media over Sinterklaas en Albert Heijn. Deze komen voort uit een foto van een display die nu al in de winkel staat. Daarin worden verkleedpakjes voor kinderen getoond, met kinderen zonder schmink. U vindt echter ook nu al producten in onze winkels waarop Zwarte Piet wél staat.