Bag&Buy gaat als een speer op Doorgaan.nl. Het vernieuwende winkelconcept, van de verpakkingsvrije winkel waarin je ‘bulk goods’ kunt kopen in je eigen verpakking en hoeveelheid heeft 75.000 euro nodig om de eerste winkel te openen. Na 12 dagen waren ze al over de helft. Bedenker Wim van Dijk is zelf ook een beetje beduusd van alle aandacht.
Waarom hebben jullie gekozen voor crowdfunding, je had ook gewoon naar een bank kunnen gaan?
Van Dijk: “Ik liep al heel lang rond met idee, al zes jaar of zoiets. We hebben er ook al veel geld en tijd in zitten en veel nagedacht over de ontwikkeling van de formule. Nu is er recent ook zoiets in Berlijn geopend, waardoor ik dacht dat de tijd misschien wel rijp zou zijn. En toen kwam ik de advertentie tegen van Doorgaan.nl. En zijn we daar meteen ingedoken. Het was precies wat we nodig hadden, omdat banken erg moeilijk doen als je met iets nieuws komt. Het mooie van crowdfunding is ook, dat je meteen bij een toekomstig publiek kunt peilen of je idee een goed idee is. En tegelijkertijd spreid je de financiële risico’s.”
Goede keus, zo te zien.
“Ja, je zou haast denken dat we het gaan halen, haha! We krijgen ook veel ondersteuning van Doorgaan. We hebben overigens ook al veel likes binnen op onze Facebook.”
Waarom willen mensen graag bijdragen aan Bag&Buy?
“Met name omdat het blijkbaar een idee is waar ze al lang op zitten te wachten, het lijkt bij veel mensen een emotionele snaar te raken. Ik denk dat we appelleren aan een breder gevoel bij een groep mensen die bezig is met bewust leven. We krijgen veel reacties van donateurs die erg blij zijn met ons idee.”
Wat is het vreemdste of bijzonderste wat je tot op heden hebt meegemaakt?
“Niet iets vreemds, maar wel leuks: als spin-off hebben we al erg veel reacties van mensen of partijen die meer dan 1000 euro willen investeren. Daar willen we heel graag mee kennismaken. En er zijn veel partijen die zich spontaan hebben gemeld om mee te denken over bijvoorbeeld het ontwerp van de winkels en verpakkingen.”
Hoe gaat het verder als jullie er straks zijn?
“Dan gaan we hard aan de slag om in het najaar van 2015 de eerste winkel te kunnen openen. We moeten kijken in welke stad de meeste animo bestaat, en dan gaan we op zoek naar een goede locatie. Wel bijzonder dat het er nu in zit, dat het idee waar we al zo lang mee lopen opeens binnenkort werkelijkheid wordt. Heel gaaf.”
39.403 opgehaald van het totaal van €75.000, nog tot 24-11
Ondernemers zijn de kurk waar onze economie op drijft., zeker als het crisis is en de bank lastig doet. TPO doet daarom mee aan de campagne Doorgaan van De Amersfoortse, die ondernemers steunt met crowdfunding. En we vragen jou om ook mee te doen. Doe mee aan onze blogbattle ‘Doorgaan’ en steun ondernemers (en jezelf)!