Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS), Duncan Stutterheim (CEO van SFX Europe), DJ Oliver Heldens, Berend Schans (VNPF) en Hans Ligtermoet (VVEM) starten samen de campagne ‘I love my ears‘ om gehoorschade te voorkomen.
De aftrap van de campagne zal zaterdag 18 oktober plaatsvinden voorafgaand aan het Amsterdam Music Festival in de Amsterdam ArenA. De bedoeling is bezoekers van concerten en muziekevenementen actief voor te lichten over het voorkomen van gehoorschade.
De campagne is tot stand gekomen in samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de organisatoren van muziekevenementen en poppodia, de Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals (VNPF). Staatssecretaris Van Rijn heeft met deze partijen een convenant gesloten om het volume bij evenementen terug te draaien tot een niveau dat veilig is met gebruik van de juiste oorbescherming. Ook moet gehoorbescherming zoals oordoppen betaalbaar verkrijgbaar zijn bij concerten en muziekevenementen.
Jaarlijks komen er volgens de GGD minimaal 22.000 jongeren bij met blijvende gehoorschade door te harde muziek. Deze actieve voorlichtingscampagne moet dat aantal terugbrengen.