De mobiele app van de NPO heeft sinds deze week de mogelijkheid om via de microfoon van een mobiele telefoon te luisteren welk programma of reclamespotje het vaste televisietoestel vertoont. Dit schrijft de Volkskrant. Volgens de NPO moeten hierdoor programma en reclame nog meer aansluiten bij de televisiekijker.
De app heeft sinds deze week een nieuwe technologie die een onhoorbaar signaal opvangt dat wordt uitgezonden door het televisietoestel. Dit signaal geeft tot op de seconde nauwkeurig aan waar de kijker op dat moment naar kijkt. Gebruik van de instelling blijft volgens de NPO optioneel.
De applicatie kan precies bijhouden wat iemand kijkt, waardoor programmamakers en de reclamerubriek Ster de kijker willen voorzien van extra informatie. Beiden hopen daarmee de mogelijkheden van het tweede scherm te gaan benutten.
Als de kijker de applicatie zijn of haar toestel laat ‘afluisteren’, kan er automatisch – via bijvoorbeeld het iPadscherm – aanvullende informatie worden voorgeschoteld. Gerelateerde onlineartikelen en reacties op sociale media zijn daarvan voorbeelden.
Verdere aanpassing van het programma-aanbod op het kijkgedrag is mogelijk, maar de NPO realiseert zich dat privacyrichtlijnen dergelijke stappen moeilijk maken. “In Nederland leeft de opvatting dat we opgeslagen informatie zouden misbruiken. Ik zie het daarentegen als een service waarmee we de kijker helpen,” aldus Jeroen Kramers, marketingmanager bij de NPO.