23 oktober lijkt het te gaan gebeuren. Een WOII westfront oorlogsfilm met een échte Tiger tank. En echte Shermans. Dat laatste is niet nieuw, maar naar verluidt zullen deze tot de laatste bout en moer, tot de laatste knoop aan het uniform van de bemanningen toe gaan ‘kloppen’. We hebben het over Fury. Een film van David Ayer. Hopelijk heeft hij van tanks meer verstand dan van U-boten of de geschiedenis van de Duitse Enigma coderingsmachines, waar hij in zijn rolprent U-571 een potje van maakte.
De reputatie van Hollywood is qua historische accuratesse en het realismegehalte van actiespektakels ongeveer even goed als het frontpantser van de Sherman tank capabel was om 88 mm granaten uit Tiger tanks te stoppen. Maar hé, je kunt 134 minuten (minus praat&vrouwen scenes) in groot formaat HD naar Shermans en Tigers kijken (hopelijk ook muziekloos luisteren) dus fuk realisme.
Panzerkampfwagen VI Tiger Ausf.E, de Tiger I
De hoofdrol Tiger I met torennummer 131 werd in april 1943 in Tunesië door de Britten buitgemaakt. Een kleine 57 mm 6 ponder had met een gelukstreffer op de torenring de koepel geblokkeerd, waarna de bemanning de tank achterliet. In 1950 kwam de tank in het bezit van het Britse Bovington Tank Museum, waar het tussen 1990 en 2003 tot een rijdend exemplaar werd gerestaureerd. Naar verluidt de enige rijdende Tiger I ter wereld*.
Er rijdt nog wel een andere Tiger, maar dat is zo’n nog brutere Panzerkampfwagen Tiger Ausf. B aka Königstiger (van het Franse Saumur Tank Museum). De rijdende Bovington Tiger I heeft z’n latere twaalfcilinder 700 pk Maybach HL230 motor van een Ausf. B geërfd. De eerste 250 Tiger Is hadden een 650 pk HL210 motor. Met een gevechtsgewicht van dik 57 ton deed een Tiger I in de praktijk zelden meer dan 40 km/u (papieren top op de weg: 45 km/u). De meeste Sherman uitvoeringen hadden een vergelijkbare topsnelheid, maar accelereerden sneller en waren beweeglijker. De brede tracks (72 cm) van de Tiger maakte wel dat de kolos minder gauw in bijvoorbeeld modder bleef vastzitten dan de Sherman, waarvan de meeste op 42 cm brede tracks rolden. Tenzij ze waren voorzien van trackverbreders (grousers).
Z’n reputatie heeft de Tiger I vooral te danken aan het 88 mm KwK 36 L56 kanon, waar Shermans tot op een kilometer of drie voor moesten vrezen. Tenzij ze niet alleen ‘Jumbo’ heetten, maar er ook een waren.
Sherman(s)
Van modellen met gegoten stalen, afgeronde rompen tot de gelaste hoekige. Ook de kanonnen van de in Fury acterende Shermans zijn divers. Van oorspronkelijke 75 mm exemplaren tot de 105 mm kanonnen van infanterie ondersteunende uitvoeringen.
De hoofdrol Sherman werd eveneens in het Bovington museum gevonden. Het betreft een late M4A3E8 ‘Easy Eight’ versie met 76 mm M1 kanon, een verbeterd veersysteem en bredere tracks (58 cm). Aangedreven door een Ford GAA V8 motor van 450 pk, kan deze gevechtsklaar bijna 34 ton wegende Sherman op de weg een top van circa 48 km/u bereiken.
Het langere 76 mm kanon dat de korte 75 mm exemplaren van oudere Shermans verving, kon afhankelijk van de gebruikte granaten, op papier het frontpantser van een Tiger I (100-120 mm dik chroom-nikkelstaal) doorboren. In de praktijk bleek het Duitse chroom-nikkel van de Tiger I harder dan wat het papier schreef.
Bij undertheradar de hele tanklijst, waar verrassend genoeg ook de Königstiger vermeld wordt. Misschien gaat het om een cameo. We zullen zien. Wel was de Tiger II het model dat je in april ’45 eerder tegenkwam dan een Tiger I, waar de productie in september 1944 van beïndigd werd na circa 1350 stuks. De laat in 1943 gestarte productie van de Tiger II (492 stuks) liep door tot het eind van de oorlog (toch nog 112 stuks in 1945).
Fury gaat in ons land op donderdag 23 oktober in première.
* Film-Tigers waren als ze een beetje echt leken (Kelly’s Heroes) verkleedde T-34s. Als ze heel echt leken was het cgi of een replica, zoals in White Tiger.
(Foto’s: Fury-trailer screenshots)