Weten & Tech

Mans’ Brulding: verdwijnpunten

25-10-2014 17:30

2015scatpackfront
 
Moeten verdwijnen kan op z’n Amerikaans gezegd worden als ‘Get the hell out of Dodge’. Wat je niet passender kunt doen dan in een Challenger. Mocht je snode plannen hebben om de fanbladen in deze stad serieus met poep te gaan raken, wacht dan tot 2015. Dan wordt vanuit Dodge richting horizon gaan met de nieuwe Challenger Scat Pack Shaker nog stijlvoller. Is haast belangrijker dan stijl, wordt de SRT Hellcat de beste optie om ‘m in te smeren.

Hellcats
dodgechallenger2015SRTHellcat

Cult

Afgelopen week prakte Quentin Tarantino bij Net 5 wat bloed&spierwielen in zijn 2007 Death Proof ode aan het B-film slasher genre. De cultfilm Vanishing Point (1971) werd erin genoemd, een model Challenger hieruit afgerost. Beide films zijn brulsmullers. Iets wat je in 2015 met 707 pk uit de supercharged 2015 SRT Hellcat, het Challenger topmodel, nog wat meer kunt dan met de Scat Pack Shaker, die er 485 pk uit eh..wringt. Ook nog steeds 110 pk meer dan wat Kowalski in zijn model 1970 R/T 440 Magnum had om het eindpunt mee te bereiken in de gelijknamige film.

 
2015challengerinterior

Scat Shaker
ScatPackShaker

 

In 1974 verdwenen de oorspronkelijke modellen van de productielijnen, om daar in 2008 opnieuw tot leven te komen als serieuze muscle car. Echt veel is er motorisch niet veranderd sinds de oude R/T 440 Magnum. Men zweert net als vroeger voor zowel de 6.4-Liter V8 SRT® HEMI® in de Scat Pack Shaker als de 6.2L Supercharged HEMI® V8 SRT Hellcat motor nog bij ‘half bolvormig gevormde verbrandingskamers’, waar dat HEMI op slaat. Ook wordt er nog steeds in tweevoud van onderuit, bovenin genokt met klepstoters (OHV). Wel in aluminium koppen. De blokken zijn verder ouderwets van ijzer. Behoorlijk archaïsch allemaal.

Wellicht maakt deze ouderwetse basis juist dat het prettig als vroeger blijft klinken. En laten we wel zijn, van een grote bek waar krachtige trage taal uit kwam moesten Amerikanen het altijd al hebben. Bovendien, zeg nou zelf, als een gespierde retro V-8 je aanspreekt, wil je ook zo worden toegesproken. Niet?

Maar wel eerlijk. Over de opgegeven 707 pk van de Hellcat bijvoorbeeld. Waar men paarden elders meestal in DIN-taal benoemt, blijft de Dodge ze hardnekkig in SAE-dialect knauwen, wat toch minder is. Van nog scharminkeligere kilowatt-taal is uiteraard al helemaal geen sprake. Toegegeven, het blijft voldoende kinetisch om in te verdwijnen.

 

Oud&Nieuw in Leno’s garage

Beginpunt

 
(Foto’s: van Dodge’s Challenger pagina’s)