Op 25 oktober schreef een Pakistaans/Canadese blogger en illustratrice een open brief aan Ben Affleck. Ze kon zijn politiek correcte uitroep ‘Racist!’ in een conversatie met Bill Maher en Sam Harris niet waarderen en maakt op niet mis te verstane toon duidelijk waarom.
Klik hier voor de originele (Engelse) brief of lees verder voor de vertaling.
Lieve Ben,
Vandaag schrijf ik, een vrouw die geboren en getogen is als moslima, je een brief.
Ik zag je discussie met Bill Maher en Sam Harris en ik moet zeggen dat je me geen dienst bewees die dag. Je bedoelde het goed, natuurlijk, en het was lief van je om op te komen voor ‘mijn volk’.
‘Waarom worden moslims ‘bewaard’ in een soort tijdcapsule uit lang vervlogen tijden? Waarom wordt het goed gevonden dat we in een wereld leven waar onze vrouwen worden gezien als snoep dat wacht op het moment dat het geconsumeerd wordt?’
Maar wat je eigenlijk deed, misschien onbedoeld, is het in de kiem smoren van een conversatie die nooit echt kan beginnen. Twee mensen probeerden een dialoog aan te gaan en jij wilde niet eens luisteren.
Waarom zou welke opvatting dan ook boven kritiek kunnen staan, Ben?
Waarom worden moslims ‘bewaard’ in een soort tijdcapsule uit lang vervlogen tijden? Waarom wordt het goed gevonden dat we in een wereld leven waar onze vrouwen worden gezien als snoep dat wacht op het moment dat het geconsumeerd wordt?
Waarom is het oké voor vrouwen in de rest van de wereld om te vechten voor vrijheid en gelijkheid, terwijl tegen ons gezegd wordt dat we onze schaamtelijke lichamen moeten bedekken?
Zie je dan niet dat wij worden tegengehouden om ons bij de eliteclub te voegen die bekend staat als de eenentwintigste eeuw?
Nobele liberalen zoals jij nemen het altijd op voor de verkeerd vertegenwoordigde moslims en staan op tegen islamofoben, wat op zich geweldig is, maar wie staat er in mijn hoek en komt op voor de andere groep, die zich onderdrukt voelt door de religie?
‘Mijn boek My Chacha (‘mijn oom’) is Gay bevat de onschuldige anti-homofobe boodschap ‘liefde is van iedereen’. Dit was niet verteerbaar voor veel van mijn Moslimbroeders en -zusters’
Iedere keer dat wij onze stem verheffen wordt iemand van ons vermoord of bedreigd. Ik ben een blogger en een illustrator en vorm voor niemand een bedreiging, Ben, behalve voor hen die bang zijn voor woorden en tekeningen. Ik wil vrij zijn om mezelf uit te drukken zonder de maar al te realistische angst dat ik erom vermoord word. Is dat te veel gevraagd?
Toen ik een kinderboek schreef dat de boodschap van diversiteit en insluiting van iedereen bevatte, veranderde mijn leven. Mijn boek My Chacha (‘mijn oom’) is Gay bevat de onschuldige anti-homofobe boodschap ‘liefde is van iedereen’. Dit was niet verteerbaar voor veel van mijn moslimbroeders en -zusters.
Sinds dat project ben ik uitgeroepen tot ‘vijand van God’ en word ik alleen de dood waardig geacht. Dit omdat ik een wereld wil helpen creëren waarin Zuid-Aziatische kinderen ook verhaaltjes verteld krijgen, zodat ook zij kunnen begrijpen dat liefde in allerlei vormen komt, en dat dat prima is.
Mijn moslimbroeders en –zusters werden hard geraakt door dit werk, omdat het de homofobie binnen onze eigen gemeenschap aan de kaak stelt. Het is niet iets dat ze opzij kunnen schuiven als ‘westerse’ immoraliteit. Net zoals ze ontkennen dat er issues zijn rondom de islamdoctrine, ontkennen velen dat homoseksualiteit bestaat onder goede, ‘morele’ moslims. En zo wordt zomaar het bestaan van miljoenen mensen ontkend. Verdedig alsjeblieft niet de mensen die op deze manier denken, en laat me je vertellen, Ben, dat veel ‘goede’ moslims zo denken.
Door ‘Racist!’ te schreeuwen, smoorde je een conversatie waar velen van ons op hebben gewacht in de kiem. Je hielp degenen die willen ontkennen dat er problemen zijn, ontken hen.
‘In het belang van politieke correctheid en progressiviteit leggen we miljoenen mensen het zwijgen op. Degenen van ons die willen hervormen worden het zwijgen opgelegd door extremisten, maar ook door progressieven die ons verraden in naam van multiculturalisme’
Je werd direct een held, een verdediger van de islam. Het is vriendelijk, echt. Dat begrijp ik, omdat ook ik geplaagd en beïnvloed word door de bestaande islamofobie. Ik heb een moslimnaam en een bruine huid, mijn vreedzame familielieden werden in de metro geduwd en uitgemaakt voor ‘terrorist, zonder reden.
Dat begrijp ik.
We moeten onderscheid maken tussen kritiek op een ideologie en een hatelijke opstelling jegens een groep mensen. En om deze reden denk ik dat de aanpak van de problemen binnen de islam tweeledig moet zijn. Ze moeten ter sprake worden gebracht, maar tegelijkertijd moet worden benadrukt dat we de schuld niet bij individuen kunnen leggen.
In het belang van politieke correctheid en progressiviteit leggen we miljoenen mensen het zwijgen op. Ik richt me tot jou, omdat jij instrumenteel was in het starten van dit gesprek. Degenen van ons die willen hervormen worden het zwijgen opgelegd door extremisten, maar ook door progressieven die ons verraden in naam van multiculturalisme.
IS schetst een gruwelijk beeld, dus ik begrijp de reflexmatige reactie om wat voor link dan ook te ontkennen. De meeste moslims interpreteren de Schrift op een vreedzame manier, maar dat betekent niet dat het geen voedingsbodem biedt voor wie het pad van geweld kiest. Die voedingsbodem moeten we onder ogen zien.
‘Het valt niet te ontkennen dat geweld, vrouwenhaat en homofobie in alle religieuze teksten voorkomen, maar de islam is de enige religie die zo letterlijk wordt nageleefd, tot op de dag van vandaag’
Kunnen we het eventjes hebben over de flagrante dubbele moraal en de schending van mensenrechten? In westerse landen worden moskees gebouwd, meestal zonder veel problemen. Maar in de spil, in het hart van de islam Saoedi-Arabië, mag niemand anders dan de moslim zijn geloof belijden. Er zijn geen kerken, tempels of synagogen, omdat in Saoedi-Arabië geen enkele niet-moslimplaats van aanbidding wordt toegestaan. Wie houdt hen verantwoordelijk voor zulk onrecht als we iedereen tot stilte manen die kritiek levert op de islam?
Wat is er zo verkeerd aan het willen overstappen naar deze eeuw? Daar zouden we ons niet voor moeten hoeven schamen. Het valt niet te ontkennen dat geweld, vrouwenhaat en homofobie in alle religieuze teksten voorkomen, maar de islam is de enige religie waarbij deze waarden zo letterlijk worden nageleefd, tot op de dag van vandaag.
‘Waar zijn de moslimprotesten tegen strafwetten op godslastering en afvalligheid? Waar zijn de moslims die opstaan tegen de agressieve interpretatie van de shariah?’
In jouw cultuur heb je de luxe om de mensen die religies zo letterlijk nemen ‘gekken’ te noemen, zoals bijvoorbeeld de Westboro Baptist Church. In mijn cultuur echter worden zulke waarden door meer mensen bevestigd dan we ons realiseren. Velen zullen proberen het te ontkennen, maar luister alsjeblieft als ik zeg dat het geen ongewone waarden zijn. Het wordt bevestigd door het gebrek aan moslims die zich uitspreken tegen de archaische waaren van de shariah. De straffen die staan op blasfemie, afvalligheid et cetera, zijn instrumenten van onderdrukking. Waarom hoor je daar zelfs het vreedzame volk niet over, mensen die ‘geen fanaat zijn’, die gewoon ‘een paar broodjes willen eten en vijf keer per dag bidden’?
Waar zijn de moslimprotesten tegen strafwetten op godslastering en afvalligheid?
Waar zijn de moslims die opstaan tegen de agressieve interpretatie van de shariah?
Dit vreedzame, broodjesetende volk verdedigt degenen die lijden in naam van de islam niet, Ben, en daar ligt ons probleem.
Misschien waren de punten die Maher en Harris wilden maken beter te verteren geweest als ze vanuit de gemeenschap waren gekomen, dat waardeer ik. Dat is waarom ik jou schrijf, als iemand die persoonlijk geraakt is door het gebrek aan erkenning van deze problemen.
Als moslims hun eigen wreedheden niet bekritiseren, dan zullen anderen van buitenaf dat doen en hun boodschap wordt niet gehoord om wie ze zijn. Het is een vicieuze cirkel die we alleen kunnen doorbreken als we, zoals Harris zei, de echte hervormers daartoe in staat stellen.
Ik vraag jou en iedereen die dit leest zijn best te doen om hervormers binnen onze gemeenschap te vinden en hen te steunen zoveel je kunt.
Als ik zonder begeleiding een man zou mogen ontmoeten die niet mijn vader, broer of echtgenoot is, zou ik het geweldig hebben gevonden om dit met een drankje erbij (dat ik ook niet mag hebben trouwens) met je te bespreken. Maar helaas, dat kan ik niet. Dus zie je, er moet verandering komen.
Vriendelijke groet,
‘Eiynah’
Dit is een vertaalde en met toestemming overgenomen versie die eerder werd gepubliceerd op het weblog van de auteur (Nicemangos.blogspot) en Pakistantoday.com. De auteur is ook te volgen via Twitter: @nicemangos.
Vertaald uit het Engels door Eveline Praal/TPO.