Toen mijn vader ooit doorweekt terugliep van zo’n gele praatpaal langs de snelweg, werd ik mij voor het eerst bewust van autopech én het fenomeen wegenwacht. Deze “verzekering” werd 30 jaar geleden voor de meeste autobezitters gezien als een bittere noodzaak. Tegenwoordig is dat anders. Auto’s hebben weinig pech en bezitters van een gloednieuwe auto willen niet betalen voor de zesdehands auto en bijbehorende pechrisico’s van een ander. Maar er zijn nog meer redenen waarom de wegenwacht beter past in de garage van verzekeraars. Voor de radio-uitzending van #BNRAutoshow vanmiddag, 31 oktober, hebben we ze op een rijtje gezet.
Ooit liep je noodgedwongen door de regen naar de gele praatpaal, maar was je wat blij als je deze een kilometer verderop kon gebruiken. Tegenwoordig gebruikt nauwelijks iemand dit nog. Nu grijp je direct naar je binnenzak en zoek je snel met je smartphone het nummer van de pechhulpdienst op. Toch worden het oude communicatienetwerk en bijbehorende investeringen in stand gehouden. Verzekeraars doen dat niet en hoeven voor deze infrastructurele erfenis dus ook geen kosten door te rekenen aan de klant.
Pech met je auto? Tegenwoordig ben je niet meer gebonden aan één of twee partijen voor hulp langs de kant van de weg. Verzekeraars bieden precies dezelfde dienst. En vaak nog veel goedkoper ook. Zo verlaagde InShared deze maand de prijs voor pechhulp bij auto’s van 14 jaar en jonger. Logisch, want verzekeraars kijken niet naar de hoeveelheid abonnementen, maar naar de hoogte van het risico. En de kans op panne is nu een stuk kleiner dan pak ‘m beet 20 jaar geleden. Dat rekenen verzekeraars door in de prijs. Zo betalen bezitters van een 3-jarige oude auto minder dan eigenaars van een 20-jarige auto. Wel zo eerlijk.
Met de computer uitlezen van technische informatie, hoogontwikkelde motorblokken, hybride en elektrische aandrijvingen; auto´s hebben de laatste 50 jaar een metamorfose ondergaan. Ook slimme (en goedbetaalde) automonteurs kunnen ter plekke weinig soelaas bieden dan enkel een band wisselen of de accu vervangen. Daarom is het steeds belangrijker dat de auto snel kan worden weggesleept naar de dichtstbijzijnde garage die daarvoor de juiste apparatuur heeft. En met de digitale schadehulp van InShared is de garage bij pech of schade al ingelicht en voorbereid op de reparatie voordat de auto arriveert.
Een eeuw lang viel er weinig te kiezen. De markt voor pechhulp werd gedomineerd door één en later twee partijen. Dat was vroeger. Nu is er meer keuze in service en kosten. Het programma Kassa maakte dit al inzichtelijk met een lijstje van pechhulpdiensten in Nederland. Nu de monopolistische markt meer aanbieders kent, kan niemand meer op zijn lauweren rusten. Pechhulpdiensten zijn genoodzaakt om hun aanbod scherp tegen het licht te houden en te verbeteren waar mogelijk. Wie het snelste mee verandert met de wensen van de klant, kan het beste concurreren in deze markt. En daar is uiteindelijk de consument het meeste bij gebaat.
Niet alleen vergelijken consumenten diensten op prijs en service. Ook zijn zij kritischer over de inkomsten en uitgaven van bedrijven. Bij InShared houden we ons daarom aan een helder principe: de 80-20 regeling. Twintig procent blijft in het bedrijf, tachtig procent van ons geld reserveren we voor schade. Als er geld over is, dan gaat dat naar onze klanten als jaarbeloning. Zo werkt dat volgens ons het beste bij een coöperatie.
Zie ook:
@BNRautoshow @routemobiel dankjewel voor het antwoord: http://t.co/zINw8uaXHo @Wegenwacht #Pechhulp ^MS
— InShared (@InShared) October 31, 2014
Mars Samsom (@inshared)