Leven

Mans’ Brulding: ‘De Iceni komen’

01-11-2014 16:30

tridentmagnaside
Als Romein in 61 AD wonende te Londinium zou de Iceni-kreet tot paniek hebben geleid. Dat was toen. Eerder dit jaar leidde de kreet tot vreugde onder gretige fossielstokers, de dieselenden in het bijzonder. De zelfontbranders zouden gaan heersen. Trident, een kleine autofabrikant in Albion (Norfolk), lanceerde nieuwe Boudicca’s uit het geslacht Iceni. De oogverblindende driekwart-open Iceni, en een verpletterende fastback Iceni Magna. Al een vleselijk betast? Rijdend waargenomen? Al was het maar op youtube?

Op youtube is er wel een Iceni uit 2009 te vinden, en in 2006 biodieselde de Iceni R voorloper al veelbelovend, maar de nieuwe lijn veraangenaamd het zicht nog niet echt. En dat is jammer. De wereld zou zoveel mooier ogen met Iceni op de weg. In enkelvoud voldoende oogstrelende overvloed om in multi de meervouds ‘s’ achterwege te laten. Ook elders is er sprake van overvloed. Zeker als gekozen is voor het Track Performance Pack. Dan perst Trident met ondermeer Hi Flo turbotechniek 660 pk uit de van General Motors afkomstige 6.6 liter V8 diesels.
Iceni
icenifront

Icenirear

 

Daar de instapmodellen (allen £ 96 duizend) met 395 pk onder de kap al een 0-60 mijls tijd claimen van 3.7 seconden, is de geboden meest-optie van 660 pk vermoedelijk voldoende om terug in de tijd te reizen. Met de tussenliggende meer-optie van 430 pk kun je de klok stilzetten. Aardig, maar niet überimposant. Iets wat het koppel dat de motoren leveren -de effectieve krachten om tijd te vermalen- wél is.

Deze tijd beïnvloedende koppelwonderen zijn het gevolg van momentkracht (koppel) vermeerdering. Bij Trident noemen ze het torque multiplication. Hoe het precies werkt (patent schijnt aangevraagd te zijn) is lastig te vinden.
Iceni Magna
tridentMagna

tridentmagnarear

 

Eens was er echter een timmermanszoon die met een paar broden en visjes duizenden kon spijzen, gelaafd door hectoliters uit deciliters. De Iceni wisten verder uit hun strijd tegen de Romeinen al dat ‘hout=slecht’ en ‘ijzer=goed’. Kortom, als een houtmens het agrarisch op druivensap kon, kunnen techneuten in staal&aluminium op diesel het zeker, met gigakoppel tot gevolg, waarbij de uitlaat toch volgens Euro 6 norm schoon blijft, zo meldt Trident. Een bedrijf dat net als die timmermanszoon aan verrijzenis doet.

Over het scheppen van koppel. Vergelijk de opgegeven Nm’s van de Iceni krachtbron met die van koppelslagschip de Bugatti Veyron, wiens 8 ltr W16 motor 1250 Nm koppel levert. De Inceni instap-395 pk’s drukken al 949 Nm, de 430 pk meer-optie laat 1288 Nm los en de 660 pk van het Track pakket deukt met 1424 Nm tijd-ruimte in. Het zou dus kunnen dat er al tientallen Iceni rondrijden, je kunt ze alleen nog niet zien.
(Foto’s: www.tridentsportscars.com)