Bij Limburgs Uitje in Sevenum kun je terecht voor de leukste kinderfeestjes en bedrijfsuitjes, met spellen binnen en buiten. Maar eigenaar Kai Reijnen koesterde al lang een droom: de Crazy Crasher; een stoere stormbaanattractie á la het tv-programma Wipeout. Zoiets was er nog niet in de regio. Maar dat vergde een fikse investering. Via Doorgaan.nl lukte het, om de benodigde 85.000 euro voor de attractie bij elkaar te krijgen.Waarom kozen jullie voor crowdfunding, je had ook gewoon naar een bank kunnen gaan?
Reijnen: “Bij een bank krijg je niets. Die begrijpen onze branche niet. Crowdfunding leek me een goede oplossing, het is nieuw en levert ook veel publiciteit op”
Wat was voor de donateurs de redenen om jullie te supporten?
“Er hebben veel bekenden meegedaan, dat was natuurlijk als een vriendendienst. De onbekenden zagen vooral dat ze door mee te doen meer dan 50 procent korting kregen op de activiteit. Dat spreekt wel tot de verbeelding.”
Wanneer dacht je: ik stop ermee? Wat was de aanleiding? En wat sleepte je erdoor?
“We hadden maar een maand, die periode was zo kort dat het als het even niet lekker liep, we soms wel dachten aan stoppen. Er waren een aantal struikelpunten: je moet mensen lastig vallen met je campagne, dat wil je niet te lang doen. En we ontdekten dat veel mensen toch echt niet begrepen dat je bij crowdfunding pas betaalt als het project succesvol is. Dat hebben we heel groot aangegeven, maar dat kregen we er moeilijk in. Nu, achteraf hoor ik veel: óoh, hadden we dát geweten. Gelukkig hebben we het toch gehaald.”
Het is uiteindelijk toch gelukt. En nu?
“We zijn in juni begonnen en in juli was het bedrag gehaald. Toen kregen we erg veel publiciteit van pers, lokale televisie en kranten, en begonnen de boekingen meteen te lopen. Sinds begin september is de Crazy Crasher volop in bedrijf. Het grappige is, dat de meeste klanten die we nu hebben nieuwe klanten zijn, die op de publiciteit zijn afgekomen.”
Wat is je tip voor aspirant-crowdfunders?
“Zorg dat je van tevoren goed bedenkt hoe je het wilt aanpakken, en hoe je je ‘funders’ gaat bereiken. En beter kort maar krachtig campagne voeren, dan te lang. Kies voor een niet te hoog bedrag –het onze was achteraf eigenlijk te hoog. En wees niet bang zelf ook wat bij te leggen, als het niet hard genoeg gaat. Als de helft eenmaal bereikt is, dan ben je er bijna.”
Succesvol gefund: €86.217,- opgehaald van het totaal €85.000