“Er is, het houdt iedereen scherp. Ons programma voor de publieke omroep, The Dream, is cultureel, informatief en educatief. Ik durf die serie met hand en tand te verdedigen.”
Nick en Simon staan pal voor hun product en vrezen NPO 2.0 niet.
“Bobbi lust er wel pap van. Een heerlijk idee, al ben ik nu gelijk een vies, oud mannetje met zo’n uitspraak. Ze heeft al haar in- en uitgangen al laten zien en moet nu óók nog op televisie. Er is niets mis met seks, maar ik heb het idee dat Bobbi met deze soap wil laten zien dat haar werk in de pornowereld wel mee valt. (…) En wil ik wel weten hoe de pornoster privé is? Waar ze eet, drinkt en haar toiletpapier koopt? Wil ik weten dat ze gek is op bruine bonen en daar, tijdens haar werk, winderig van wordt? Nee, ik kijk dus niet!”
Nieuwe Revu laat niemand minder dan Henny Huisman aan het woord over de reallifesoap van pornoster Bobbi Eden.
“Nieuw was ook het laten varen van de eerbied voor gezag. ‘Hadden ze een item over woningnood, dan doorsneden ze een gesprek met de minister – die zei dat alles goed ging – met tegenstanders, mensen die in krotten woonden. Dat was ongekend, de minister was erg boos. De kwestie werd tot in de ministerraad besproken.'”
Televisiehistoricus Mirjam Prenger promoveerde vrijdag op het proefschrift Televisiejournalistiek in de jaren vijftig en zestig: Achter het Nieuws en de geboorte van de actualiteitenrubriek. In NRC Handelsblad vertelt ze over hoe dat VARA-programma werd gemaakt.
“Politiek Den Haag versloeg Brandpunt veel onafhankelijker dan Achter het Nieuws: ‘Die zaten te veel aan de PvdA vast. De politiek verslaggever was ook hoofd voorlichting bij de PvdA. En eindredacteur Herman Wigbold stond op de PvdA-verkiezingslijst.’
KRO’s Brandpunt bleek echter wel wat onafhankelijker in die jaren, vertelt Prenger.
“Verder verzocht Uden de ouders die naar de pers wilden stappen, de afpersing niet naar buiten te brengen. ‘Als er gedreigd wordt de media op te zoeken, is er een station gepasseerd. Dan heeft de samenwerking een andere lading gekregen, eentje die ik niet wenselijk vind,’ mailt Uden.”
Wij wisten ook niet dat er zoiets als een “Deelschoolleider” bestond, maar deelschoolleider Uden van het IJburgcollege is misschien wat te pragmatisch in het ‘oplossen’ van afpersing onder leerlingen op school.
Dus Trijntje gaat onder de naam Traincha naar het ESF. Ik weet niet hoor, maar is dat niet gewoon hoe ze Trijntje in het buitenland zeggen?
— Raemon Sluiter (@raemonsluiter) 10 november 2014
Raemon Sluiter werkt weer eens op de lachspieren.
“Twitter is als drank: verslavend en het maakt vaak meer kapot dan u lief is. Tweets, die u stuurde omdat u boos was, uit de tent gelokt, melig of te openhartig, worden uit hun context gerukt, van nuance ontdaan en gaan een eigen leven leiden. U verwordt als het tegenzit tot een boze, radicale karikatuur van uzelf. Terwijl u misschien slechts wat temperamentvol bent. (-) In de praktijk zit ook in mij een opvliegend, straatwijs, scherp beklauwd katje, met bij tijd en wijle harde humor, en de behoefte soms een scherpgehakte schop uit te delen. Debat op twitter ontaardt al gauw in oeverloos gekift. Mijn ironie wordt nooit begrepen door de twitterende rechterflank, een schalkse glimlach gemist.”
Volkskrant-columniste Harriet Duurvoort is gestopt met Twitter (Twarakiri noemt ze het) nadat ze met een twitteraar ruzie kreeg. Het hoe en wat leest u in de Blendle-link.