Ik heb in de Zwarte Pieten-discussie mezelf voorgenomen om dit jaar tien artikelen te schrijven. Van alle soorten en smaken. Puur omdat ik geloof dat wij met elkaar op een constructieve manier van gedachten moeten wisselen. Een discussie als basis voor sociale verandering. Punt. Toch is de Zwarte Pieten-discussie niet altijd heel rationeel. Zo wordt Quinsy Gario onterecht woorden in de mond gelegd. Het wordt eens tijd om hier mee op te houden.
Nu wil ik eerst één van de grootste misvattingen in de Zwarte Pieten-discussie die nu onder een groot gedeelte van Nederlanders heerst uit de wereld helpen. Quinsy Gario zou iedereen die in Nederland woont voor een ‘racist’ uitmaken. Het is bijna een dagelijks gezang geworden. ‘Quinsy Gario is te hard, respectloos en maakt alle Nederlanders onterecht voor racisten uit’ luidt het refrein.’ Maar klopt dit eigenlijk? Waar haalt men dat vandaan?
Een belangrijk onderscheid: er een verschil tussen een fenomeen racistisch vinden en mensen racistisch vinden. Mensen die racistische praktijken uitvoeren hoeven niet per definitie racisten te zijn. Dit gezegd hebbend, is het volstrekt begrijpelijk dat mensen zich geraakt voelen wanneer een traditie die zij als onschuldig beschouw(d)en (ineens) problematisch blijkt te zijn.
Alhoewel vraag ik mij af: Moet je je dan als criticus aanpassen aan de onwetendheid van een groep en nog langer volhouden dat het plezier van de groep de bron van jouw pijn moet zijn? Een oprecht mens zegt wat er op zijn hart ligt. Gerechtigheid wordt vaak gerealiseerd doordat er mensen zoals Quinsy Gario bestaan die tegen de wind in durven te gaan en misstanden aankaarten.
Het is daarom belangrijk om uit de slachtofferrol te stappen en in te zien dat de tegenstanders van Zwarte Piet wel problemen met Zwarte Piet hebben maar niet met ‘alle Nederlanders’. Om alle misverstanden uit te roeien herhaal ik voor de zekerheid het nogmaals: Zodra iemand Zwarte Piet racistisch vindt hoeft dit nog niet te betekenen dat hij jou een racist vindt. Zelfs een kleuter zou dit verschil moeten begrijpen, iets wat ik in de eerste instantie zou veronderstellen. Gelukkig weet ik ook dat er zoiets als emotie bestaat.
Bekijk nogmaals het filmpje bij Pauw en Witteman hieronder waarin Quinsy Gario heel duidelijk aangeeft waarom hij en vele anderen problemen met Zwarte Piet hebben. Gewoon zoals het in een beschaafd land hoort: argumenten uitwisselen en de vrijheid van jouw meningsuiting gebruiken om jouw pijn uit te leggen. Lees alle stukjes die Quinsy Gario hierover schreef, luister naar alle optredens die hij heeft gedaan en je komt maar één boodschap tegen: Zwarte Piet is Racisme.
http://youtu.be/o8TX6RSv3GQ
Waaruit blijkt dat Quinsy Gario iedereen voor een racist uitmaakt? Waaruit blijkt dat Quinsy Gario ‘Drammerig, radicaal en intolerant’ is zoals door Fidan Ekiz in de uitzending van DWDD van 15 oktober j.l. wordt beweerd? Op de vraag van Tanja Jess kon Ekiz in de uitzending geen argumenten geven waarom Quinsy Gario radicaal en een ‘narcistisch drammer’ zou zijn. Mijn bescheiden oproep aan mensen zoals Ekiz die op de nationale televisie vanuit hoogmoed het Nederlandse volk voorliegen en geen onderscheid kunnen maken tussen Zwarte Piet als racistisch fenomeen en mensen als racisten: hou op met het onterecht demoniseren van mensen.
Om het af te sluiten met een bekende constatering van de Congolese zanger Koffi Olomide: ‘Als iemand een steen in het donker gooit en iemand schreeuwt ‘Aaaah’, weet dan dat die steen hem geraakt heeft’. Kortom, alle hectische reacties zouden niet nodig moeten zijn. Want waarom zou een niet-racist zich zorgen maken over een onterechte beschuldiging?
Ik heb eerder aangegeven dat wij in Nederland van de Zwarte Pieten-discussie iets moeten leren. Deze boodschap blijf ik ook herhalen. Het blijft dus niet alleen bij tien stukjes schrijven. Begrip gaat veel verder dan het schrijven van een column die de grote meerderheid een spiegel voor houdt.
In de lijn van de grote Franse Denker Ernest Renan is het belangrijk om Nederland een boodschap mee te geven: zonder een gedeelde wil om samen met alle verschillen naar de toekomst toe te gaan, kan er geen sprake van een natie zijn. Wie expliciet wil aangeven dat er een verschil bestaat tussen Nederlanders, en dat deze verschillen niet overbrugd kunnen worden, snapt de boodschap van Renan niet. Dit geldt voor zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet. Om een natie te zijn dient er een prijs te worden betaald. Die van verzoening, erkenning, maar ook die van empathie.
Het word eens tijd dat wij in Nederland serieus naar elkaar gaan luisteren in plaats van elkaar woorden in de mond te leggen. Als wij de gedeelde wil hebben om Nederland vredig naar de toekomst te helpen, moeten we zo vroeg mogelijk ophouden met het demoniseren van burgers die hun recht van meningsuiting gebruiken zonder daarin een onderscheid te maken.
Kortom, ik hoop dat wij in Nederland een stap verder gaan en ophouden met het sluiten van onze oren en beginnen met (opr)echt te luisteren. Alleen zo komen we verder.