De kleine Amerikaanse supercar bouwer SSC North America, in 1998 opgericht door Jerod Shelby (geen familie van Carroll Shelby), knaagde in 2007 met de SSC Ultimate Aero al aan het productieauto snelheidsrecord van de Bugatti Veyron. De Aero’s door Guinness Records erkende 412 km/u liet de Veyrons 408.47 km/u uit 2005 sneuvelen. Wat Bugatti met de Veyron Super Sport in 2010 met 431 km/u terugpakte. Vorig jaar waren vijf SSC Ultimate’s, in Aero XT gedaanten, met een theoretische top van 442.57 km/u opnieuw in staat om Veyrons bij de thee af te serveren. Wat de SSC Tuatara met 444 km/u moet kunnen
Het vervelende is dat Guinness niet de enige is die bepaalt hoeveel gebouwde modellen iets een productieauto maken. En, is het nog een productieauto als limiterende soft&hardware wordt uitgeschakeld voor recordpogingen? Erkenningen van recordsnelheden zijn daarom soms wat omstreden.
2011 Tuatara (foto’s: SSC)
De SSC Tuatara moet-, zal- of kan het onomstreden gaan doen. De Tuatara, waarvan prototypen al sinds 2011 rouleren, staat inmiddels aangeboden op de website van SSC, dus mogen we in 2015 toch wel een serieuze poging verwachten om dit model langs de lat van Bugatti Super Sport Veyrons te gaan leggen.
Onderstaand wat vergelijkingen tussen recordhouder en recordkandidaten. Een incomplete vergelijking. Al was het maar omdat andere potentiële recordkandidaten ontbreken. Zoals de Hennessey Venom GT, dat al een brekend record vestigde. Mochten namen gewicht geven aan recordpogingen, blijf je met een auto vernoemd naar een hagedis toch wat achter, ook al klinkt het in het Maori best aardig. Koningseieren hebben het dan sowieso al niet. Nee, dan heeft het giftig geïnjecteerde, ouderwets tweekleppende aluminium op ijzer de beste papieren in huis.
Hennessey Venom GT (foto: www.venomgt.com)
Recordhouder
Bugatti Veyron Super Sport
Constructie: vanalles (zie link). Gewicht: ? (Veyron Grand Sport Vitesse met dezelfde motor 1989 kilo). Motor: multimetalen 7993 cc quad-cam 64 kleps quad-turbo W16 (twin VR8). Vermogen: 1200 pk bij 6400 tpm. Topsnelheid: 431 km/u (na gezeik over de uitgeschakelde ‘limiter’ opnieuw erkend door Guinness).
Bugatti Veyron Super Sport – World Record Edition (foto: Bugatti)
Uitdager(s)
SSC Tuatara
Constructie: aluminium&koolstofvezel composiet. Gewicht: 1247 kilo (zelfde als Ultimate Aero?). Motor: all-alu 6941 cc OHC 32 kleps twin-turbo V8. Vermogen: 1350 pk bij 6800 tpm (redline 9200 tpm). Topsnelheid: 444.18 km/u (opgegeven als: ‘projected’).
SSC Ultimate Aero
Constructie: stalen spaceframe&koolstofvezel composiet. Gewicht: 1247 kilo. Motor: all-alu 6345 cc OHV twin-turbo V8. Vermogen: 1287 pk bij 6075 tpm (redline 7200 tpm). Topsnelheid: 439.35 km/u (opgegeven).
2011 Tuatara introductie tijdens de Pebble Beach Concours D’Elegance
Ultimate Aero
(Titelfoto: www.sscnorthamerica.com)