Het is een grijze zondag, toch zit het Comedytheater aan de Nes rammend vol. Vonder & Bloom presenteren vandaag Follow You Back Home, het derde album van het singer-songwriterduo. “We waren een beetje bang dat het leeg zou zijn vanwege het weer. Twee jaar terug regende het ookal tijdens onze albumpresentatie,” vertellen Nina Ebbenhout en Caroline Ouwendijk vanaf het podium. Vandaag houdt de regen weinig mensen tegen en zit de knusse doch vrij grote zaal vol.
Hoe zijn de twee muzikanten samen verzeild geraakt in de muziek? Nina vertelt: “We kwamen elkaar bijna acht jaar geleden in de tram tegen, lijn 10. Ik stond in het gangpad de boel te versperren met mijn keyboard. Carolien zat er ook, met haar gitaarkoffer. Bleek dat we allebei op weg waren naar dezelfde singersongwriter-competitie. Concurrentie, dacht ik. Uiteindelijk bleken we een straat bij elkaar vandaan te wonen in de Pijp. We wonnen allebei niet en zaten de volgende dag bij elkaar op de koffie. We hebben uiteraard ook muziek gemaakt en dat klikte heel goed.”
“Ik was net afgestudeerd aan het Conservatorium in Utrecht en kende daar een geluidstechnicus. Als we midden in de nacht zouden opnemen, kon het gratis. Dus we zijn om twaalf uur ’s nachts begonnen en hebben wat demo’s opgenomen.”
“De respons was goed en we konden samenwerken met Tjeerd Oosterhuis. Met hem hebben we twee singles opgenomen. We vonden ze zelf te commercieel, wat dat betreft hebben we best wel een eigen mening. Uiteindelijk zijn we met een bevriende producer de studio ingedoken en hebben we een akoestische plaat opgenomen.”
Zo’n volle zaal komt niet uit de lucht vallen. Het duo heeft hard gewerkt. “We maken best kleine liedjes die passen in een huiskamersetting. Zeven jaar terug waren huiskamerconcerten nog niet zo hip, dus we besloten het om te draaien. In plaats van de huiskamer op te zoeken, hebben we een verlengde Mercedes omgebouwd tot huiskamer. Een Perzisch tapijt erin, vintage behang op de muren, fotolijstjes aan de muren en een lamp erin.” Het tapijt en de lamp staan tijdens de presentatie ook op het podium. “Vijf maanden lang hebben we rondgereden. Per keer konden er vier mensen in de bus. We hadden niks om te verkopen, dus het was alleen maar spelen. Uiteindelijk hebben er zo’n 3000 mensen in de bus gezeten. We zijn op parkeerplaatsen gaan staan, maar ook op plekken als het Vrijthof en bij de Parade.”
Om in huiskamersferen te blijven, volgt er een Coffee Company-tour. “Dat waren er toen een stuk of vijftien.” Touren zit erin bij de dames. “We willen wat doen, je kan niet op de bank gaan zitten en verwachten dat mensen je muziek leren kennen.” Dus regelen de dames een 35 jaar oude Volkswagenbus voor een beach tour. Van Vlieland tot Vlissingen om in zoveel mogelijk strandtenten te spelen. “Hij reed niet zo hard. We zijn geregeld de oorzaak van files geweest. En het regende ook nog eens de hele zomer. We wilden eerst in de bus gaan slapen, maar die zat natuurlijk helemaal vol. We hebben in tentjes en crappy hotelletjes geslapen.”
Maar waarom in Nederland blijven als er een hele wereld is om te ontdekken? Vonder & Bloom besluiten dat ze internationaal bekendheid willen verwerven en bedenken een originele manier om dat te bekostigen. Drie maanden lang wonen ze op Schiphol om albums te verkopen. Iedereen die een album koopt, mag een sticker op een grote wereldkaart plakken. “Veel mensen kennen ons van de Schiphol-tour. Mensen missen vluchten of treinen en zien ons dan spelen. We hadden maar twaalf nummers die we drie maanden lang acht uur per dag speelden. Uiteindelijk hebben we 126 landen in 80 dagen bezocht en duizenden albums verkocht.”
Terug van de internationale tour spelen ze een zomer lang in de tuin van het Rijskmuseum. Om in de sfeer te blijven, maken ze samen met de luisteraars een puzzel van de Nachtwacht. “Iedereen die een album kocht, mocht een puzzelstukje toevoegen. Dat was een enorme puzzel, zeg.”
Langzamerhand wordt het tijd voor de derde plaat. Carolien en Nina willen graag samenwerken met Kieran Kelly, de producer van onder andere Angus en Julia Stone. Omdat ze alles in eigen beheer doen, lijkt dat een onmogelijke opgave. “Caro had stiekem gemaild, ik wist van niets. Al vrij snel kregen we een mail terug wanneer we langs konden komen. Budgetair leek ons dat lastig, maar hij zei dat hij het mooi vond en er graag iets mee wilde doen. We hebben geregeld dat we een maand lang in Manhattan konden wonen. Elke dag in de metro naar de studio in Queens, het lijkt allemaal heel romantisch. Maar uiteindelijk was de studio gewoon een bloedheet hok van 12 vierkante meter waar de airco uit moest als we gingen opnemen.”
Ze zijn net drie dagen in New York wanneer Nina erachter komt dat ze zwanger is. “Caro was schijnzwanger, op elke hoek van de straat ging ze wat lekkers kopen. En in New York heb je dus echt op elke hoek van de straat tentjes waar je lekkers kunt halen.” De tour die in maart was gepland, wordt dus nog even uitgesteld. “We hebben de tour maar even verschoven naar september.” Vanavond is het tijd om het album te presenteren in Comedytheater aan de Nes. De zaal is stijf uitverkocht. Om iets voor half zes gaan de lichten uit en komen de dames op. Ze sluiten het concert na ruim drie kwartier af met een daverend applaus. Tijd om het album te verkopen, handtekeningen uit te delen en op de foto te gaan met zowel oude als nieuwe fans.