De meeste mensen met een Bugatti obsessie verzamelen originelen. Bij Pur Sang te Paraná, Entre Ríos in Argentinië maken ze ze. Geen kwestie van namaak, maar van récreatie. Tot het spreekwoordelijke laatste boutje en moertje toe wordt door Pur Sang in-huis gerécreëerd. Waar ze een jaar of twintig geleden mee begonnen. Inmiddels récreëren ze niet alleen meer Bugatti’s, maar ook andere exoten.
In veel gevallen maakt de klant gebruik van opties om het gekozen model te verbeteren. Het gebruik van modernere, sterkere metaallegeringen voor met name motoronderdelen verhogen de betrouwbaarheid. Van sterkere onderdelen kan ook meer gevraagd worden. En kan Pur Sangs paradepaardje, Type 35 Bugatti’s, zo de klant wil, veertig tot vijftig pk meer van de krukas ontfutselen dan de meeste originelen.
Pur Sang Type 35 Roots-geblazen ‘straight eight’
De originelen hadden in de twintiger jaren van de vorige eeuw al een voor hun tijd uitzonderlijk hoge vermogensopbrengst uit de veelal bescheiden cilinderinhoud van de modellen. In het Type 35 geval werd, al dan niet Roots-geblazen, uit de 1991-2262 cc metende achtcilinder in lijn motoren 90-138 pk getrokken. Voldoende om in deze niet voor niets roaring genoemde periode zo’n duizend raceoverwinningen te boeken.
Bij Pur Sang brengen ze het in exact dezelfde opstelling met de enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen per cilinder tot 170-180 pk uit de 2.3 liter uitvoeringen. Dat er van binnen onder andere verbeterde lagers in zitten, zie je van buiten niet. In tegenstelling tot modernere ontstekingsystemen om de oude magneet exemplaren te vervangen, mocht de klant dit willen.
Een ervan, Jay Leno, wilde dat. Hij laat de Pur Sang Type 35, en meer, verder zien in zijn garage, waar ook de foto’s (screenshots) gemaakt werden. Het geluid is vrijwel puur, met weinig nare muziekverontreiniging, en blijft zelfs het typische gejank van rechte tandwieloverbrengingen hoorbaar.
Pur Sang