Wie had dat ooit gedacht: Porsche is nu het merk met het grootste plug-in-assortiment. TPO toert exclusief met de nieuwe Cayenne e-hybrid door het Rheinland.
Kijk, zo wordt semi-elektrisch rijden wel heel cool. De nieuwe reeks plug-in-Porsches is bijvoorbeeld uitgerust met speciale (gif)groene remklauwen, die bijna fraaier zijn dan die vertrouwde rode exemplaren achter de aluminium spaken. Op verzoek kan je in diezelfde fluorescerende kleurstelling de type-aanduiding e-hybrid op de kont laten aanbrengen. Ach, laten we eerlijk zijn: eigenlijk staat er dan ‘Ik deug’, want veel mensen kopen zo’n bolide stiekem voor de pacifistische eco-connotatie. Dat kan nu zelfs met de nieuwe e-hybrid-versie van de Cayenne, de SUV die bij de introductie in 2002 nog een mobiele opgestoken middelvinger was, met die agressieve bek en patriciërs-zit.
‘In de Porsche Cayenne hybrid kun je gerust als Harense hockey-moeder uiterst chique hele elftallen shuttelen’
Inmiddels zijn de lijnen van dit meest succesvolle Porsche-model stukken softer, subtieler en ja, haast sensueel en kan je gerust als Harense hockey-moeder uiterst chique hele elftallen shuttelen. Trouwens, als je dat ook nog een beetje beschaafd doet, dan rijdt deze Cayenne zo één op 25. De uitstoot is daarnaast slechts 79 gram C02 per kilometer, dus rij je door de Botlek, dan komt de lucht er schoner uit, dan dat die er in kwam.
Maar eh, is het een volbloed Porsche? Volgens de fabrieksopgave wel: deze állereerste luxe plug-in-SUV mobiliseert 333 PK en hij zit in krap 6 seconden op 100 km/u. De top blijkt niet kinderachtig: 243 km/u. Op de Autobahn kwam ik daar, namens ThePostOnline, een flink eind bij in de buurt, totdat ik vol in de ankers moest voor weer een LKW van Willy Betz Spedition (ook verkrijgbaar in 1:87 bij Faller).
Natuurlijk had ik bij deze spurt wel even de 3.0 V6 S-benzine-motor nodig, maar vooral het puur elektrisch rijden blijft met deze Cayenne een sensatie. Dat begint al bij het starten. Draai de elektronische sleutel (ja, nog steeds línks van het nieuwe kekke 918-stuur) om en je hoort niéts. Echt niéts. Er meldt zich alleen een groene naald en er klinkt een gedistingeerde ping ten teken dat de 8-trapstransmissie in de D mag.
Als je vervolgens gaat rijden hoor je lichtjes een turbinegeluid, alsof je met een spaceship door het zwerk zoeft. Op de accu’s houdt de Cayenne, afhankelijk van je rijstijl, dit tot 36 kilometer vol, waarmee de gemiddelde automobilist zo’n 90 procent van z’n ritjes afdekt. Ook op de snelweg hoef je niet meteen aan de fossiele brandstoffen, want de elektrische top bedraagt 125 km/u. Ruim voldoende dus. En nogmaals: het geeft een kick om geruisloos als een gek te accelereren en in één keer achttien auto’s voorbij te puisten, want een elektromotor, kan – zoals u wist – te allen tijde z’n maximale koppel genereren.
Het duurt in deze E-Power-modus daarnaast opvallend lang voordat de zes pitten erbij komen. Je moet toch vrij diep het gaspedaal intrappen om het omslagpunt te ontdekken en dat heeft als voordeel dat de verbrandingsmotor niet ongewild en aanhoudend aanspringt bij een wat strakkere verkeersactie. Dat was bij de vorige lichting hybridemotoren van Porsche in bijvoorbeeld de Panamera (waar aficionado Jan-Peter Balkenende nu in rijdt) wel anders.
Toch zal de meer gebruiksvriendelijke hybrid-stand, waarbij de motor steeds efficiënt kiest tussen de benzine- en elektromotor, straks het meest gebruikt worden. Zet je die 2400 kilo aan SUV vervolgens ook nog in ‘sport’, dan worden de beide vermogens gecombineerd en dan krijg je de hoofdletter P, niet van Prius, maar van Porsche, dat natuurlijk elk model (ook deze) van sportwagen-DNA voorziet. Hoewel al dat accugewicht enige wulpsheid wel zal dempen.
‘De totale ironie is natuurlijk wel dat je in die E-charge stand het minst zuinig rijdt. Kortom, je verstookt op de snelweg eerst een boel benzine, om daarna even in het centrum de eco-king uit te kunnen hangen’
Dan is er ook nog de E-charge-stand, waarbij je zelf de batterijen met die V6 weer oplaadt. Bijvoorbeeld als je na een lange rit weet dat je nog even een binnenstad in moet, waar alleen elektrische voertuigen zijn toegestaan, of waar deze enige (parkeer)prioriteiten genieten. Denk Utrecht (en straks veel meer steden). De totale ironie is natuurlijk wel dat je in die E-charge stand het minst zuinig rijdt. Kortom, je verstookt op de snelweg eerst een boel benzine, om daarna even in het centrum de eco-king uit te kunnen hangen. Nou ja, sowieso is de milieuvriendelijkheid van elektrisch rijden niet echt 100 procent, omdat de kilowatts niet zelden van Franse kerncentrales komen (of bloedkolen). Maar laten we de toch positieve plug-in-ontwikkeling vooral niet smoren in cynisme. Alles is natuurlijk beter dan die walmende Mercedes diesel uit 1979 waar Femke Halsema in reed (vorig jaar hebben de Halsematjes die Mercedes de deur uit gedaan, red.). Nee, dan Porsche. Dat biedt van alle automerken met de Cayenne, Panamera en zélfs race-beest de 918 e-hybrid (á één miljoen euro in Nederland) inmiddels de meest ruime keuze uit plug-in’s.
Het kan verkeren. Opladen kan eenvoudig via uw huis, tuin en keuken-stopcontact, al duurt het dan circa drieënhalf uur voordat de accu’s vol zijn. Via Porsche is tevens een industrieel stopcontact te verkrijgen en dan ben je reeds onder de 90 minuten klaar. Deze plug-in status maakt ook dat de Cayenne slechts 14 procent bijtelling kent en dat ie zeer belastingvoordelig is, ondanks dat er natuurlijk wel een vette 3.0 V6 met compressor in ligt. Daar blijft de overheid kennelijk blind voor, want dankzij die wonderstekker is deze versie met een prijs van 84.500 euro nu zelfs de goedkoopste Cayenne.
Vorig jaar nog werden Dijsselbloem c.s. flink bij de neus genomen door al die duizenden last-minute-kopers van de belachelijk gesubsidieerde Mitsubishi Outlander PHEV, die gretig alle fiscale voordeeltjes pakten, maar die gewoon lekker op benzine bleven rijden omdat ze te lui bleken om het ding even op te laden. Stelletje profiteurs.
De kans dat zo’n echec-tje zich bij deze Cayenne voordoet is klein. Onder Porsche hybride-rijders (en dat zijn doorgaans niet de domste mensen) schijnt een competitie losgebroken te zijn, van ‘Wie kan het zuinigste rijden’, in plaats van, ‘Wie neem het klaverblad bij Hoevelaken straks met 180 km/u’. Dat is al winst. Bovendien is deze Cayenne met z’n ravissante looks een aanwinst voor het asfalt, in schrille tegenstelling tot die buikig vormgegeven Metsubsidie Outvreter.
Goed, de Cayenne mag dan SciFi rijden, maar die toekomst is allang hier en nu. Welkom Science Non-Fiction Porsche!