Autoreview: Audi A6, nu met botox

08-12-2014 14:41

Een zuinige en bijtellingsvriendelijke Audi A6 (nu vernieuwd) biedt al 190 PK, maar met de dikke 3.0 TDI BiTurbo-versie kan je met 346 PK je rayonnetje afwerken. 

Bij de voormalige slachthuizen van Dresden – nu smaakvol getransformeerd tot conferentiecentrum – heeft Audi op de internationale persdag, het gehele parkterrein volgezet met de nieuwste, nou ja, iets opgefriste, modellen van de A6. De vriendelijke Duitse gastheren bungelen uitnodigend met de sleutels. Een S6 rijden? Naturlich! Of vielleicht een machtige 3.0 TDI BiTurbo quattro? Gerne! In de omgeving van Dresden is daarbij een onvermoed prachtige en vooral uitdagende route van circa 75 minuten uitgezet, althans als je flink doortrapt met bijvoorbeeld die bijtende 450 PK van de S6 Avant. Overigens deden de uitermate gedistingeerd uitziende Italiaanse collega’s er 53 minuten over.

 

2

 

Het parcours meandert door een heuvellandschap, maar kent tevens haakse bochten in het aanpalende middelgebergte. Het regent, bijna tegen ijzelen aan, en de laatste herfstbladeren klonteren nog samen in de curves. Kortom, Joan Haanappel zou een Olympische kuur neer kunnen zetten op het gladde asfalt hier in Saksen. Maar Audi-groupies noemen dit een ‘perfect quattro’-weertje. Dus tja, wat let mij om acuut even een rondje in die S6 of BiTurbo te doen?

Jan 4xModaal

Welnu, de realiteit. Zo’n BiTurbo is hier in Nederland met z’n dik 72.000 euro natuurlijk niet eens weggelegd voor Jan 4xModaal en die S6 is natuurlijk met name voorbehouden aan Youssef en z’n pillendraaiers. Wij –  de netto belastingbetalers –  moeten het doen met de 150 of 190 PK-sterke 2.0 TDI Ultra. En gelukkig valt die 190 PK-versie binnen de 20 procent bijtellling.

 

_DSC7812

 

Maar de naam is uiteraard vrij ongelukkig gekozen. Ultra. Alsof het hier een wasmiddel betreft en geen premium-bolide. En dan nog zoiets: alleen de sedan (‘Limousine’, zeggen ze bij Audi) valt in die gunstige 20 procent bijtelling, de Avant (de station, zeggen wij) ja, toch zo’n beetje de populairste carrosserievorm in Nederland, blijkt daar weer net iets te zwaar voor. Knullig? Nee, natuurlijk niet. Je denkt toch niet dat een concern als Audi A.G. ernstig rekening houdt met de aanhoudend veranderende regelgeving in ons kleine bananenmonarchietje, als ze – zonder gezeur – per jaar ook een paar miljoen díkkere A-zessen weg kunnen zetten in bijvoorbeeld China? Ha! Maar genoeg gemopperd.

 

_DSC5386

 

Geknepen of niet, die 190 PK blijft een zeer keurig cijfer. Ik bedoel, tien jaar geleden, zat dat nog in een potente BMW 530d. Je kan dus nog prima – wel alleen op de voorwielen helaas – assertief en veilig rechts inhalend van de blokjes op de rijksweg invoegen. En met zoveel vermogen blijf je een player in het forensenverkeer en Audi natuurlijk hét merk, dat andere weggebruikers vooral kennen van de vier ringen, die hun achterkijkspiegel soms volledig opvullen.

Botox

Trouwens, waarom waren we ook alweer in Dresden? Oh ja, de A6 heeft een facelift ondergaan. Hoewel? Optisch is er – op de lichtunits, een iets andere grille en bumpers na – weinig veranderd. Botox-behandeling is  een accurater woord. Onder het blik is er vier jaar na de introductie wel meer geknutseld.

 

_DSC8825

 

Het motorenaanbod is bijvoorbeeld volledig over de kop gegooid. Het vergt teveel administratie om het allemaal op te noemen (daar zijn folders voor), maar neem van mij aan dat ze zonder uitzondering krachtiger, zuiniger (tot wel 22 procent minder verbruik) en milieuvriendelijker zijn. Fijne cijfers. Het deftige uit graniet uitgehouwen interieur, dat zo naturel voor je uit golft, lijkt eveneens niet onderhevig geweest aan revolutionaire aanpassingen.

Dag Coen & Sander Show

Niets is echter minder waar. Ook bij Audi beseffen dat deze A6 vaak tussen de witte lijnen fungeert als een mobiele en weldadige stress-vrije zone, met veel me-time en immer zonder puber-revoltes, of zeurende echtgenotes (‘We zouden vanavond even over onze relatie praten’). Daarom kreeg vermoedelijk het toch al puike audio-systeem een upgrade, die je nu nog beter loszingt van de wereld richting ultiem muzikaal geluksmoment (die je, geef toe, toch vooral álleen in de auto beleeft). De satnav is tevens meegepakt. Deze maakt nog minder koersfouten dan een NASA-Mars-sonde en het beeld is een tik scherper. WiFi? Yep, zit ook aan boord. Dag Coen & Sander Show, welkom Spotify!

Hoe rijdt de Ultra? Zoals een Audi hoort te cruisen. Ik weet niet hoe ze er in slagen in Ingolstadt, maar als je denkt dat een VW Passat solide spoort en stuurt (en dat doet ie bovengemiddeld), dan is een (duurdere) Audi net een slag beter. Zo’n A6 rijdt namelijk zoals ie eruit ziet: charismatisch en als een monument van geraffineerd understatement.

 

_DSC5469

 

Dit model, dat in 2011 op de markt kwam, is niet mooi, maar knáp. Mooi gaat over, knap ben je voor altijd. Deze gebotoxte versie zal het qua demping met de nieuwe- gedeeltelijk van glasfiber gemaakte – veren  (scheelt toch weer 4 kilo) uitstekend doen op het tapijt-achtige Nederlandse wegdek, maar bij wat ruwer oppervlak (zoals soms op het parcours bij Dresden) voel je soms een bonkje onder je zitvlak. Soit.

U betaalt…

En met prijzen van € 45.900 (150 PK, handbak) en € 48.900 (190 PK, ook zes versnellingen) zal de bedrijfsaccountant ook niet meteen gaan jammeren. Particuliere benzinerijders kunnen instappen voor 46.700 euro (de 1.8 TFSI, 190 PK) en voor 52.900 euro heb je dan de weer 2.0 TFSI van 250 PK met een S-tronic-automaat.

 

_DSC0347

 

Oké, work hard, play hard: heeft ThePostOnline die S6 en die 3.0 BiTurbo (die te turbo-boosten valt tot 346 PK) gereden? Ja, sicher! In de S6 (a raison van 108-duizend euro!) komt de Dave Roelvink in je naar boven, met zoveel piemel-power, zo’n robuuste weglegging en Mikhail Baryshnikov-achtige wendbaarheid raak je acuut al je (verkeers)moraliteit kwijt. Deze S6 is echt de GèkStah! (En dan komt er ook nog een dikkere RS6). Ik verwacht binnenkort dan ook post van het Bundesverkehrsamt, met die gratis full-frontal foto’s.

 

_DSC2104

 

Minder nerveus en hooligan-esk is de BiTurbo, je kunt met vergelijkbare G-krachten bochten in duiken en ook op WARP-speed langs tractoren, maar het voelt – misschien raar woord – iets gemoedelijker. Bovendien kun je met deze diesel bij meer geaffecteerde snelheden op lange afstanden ook lekker economisch rijden. De BiTurbo is niet zo’n binge-drinker als de S6. Dus als ik ergens in de buitendienst zat, zou ik mijn rayonnetje bij voorkeur afwerken in de 3.0 TDI BiT. Dat zou pas echt últra zijn.