Petra de Boevere is op zijn zachtst gezegd not amused met een initiatief in Haps dat een merknaam hanteert die zij zelf al geregistreerd heeft als handelsmerk: Meisjes van de Slijterij. (De winkel gebruikt een extra ‘s’) De drankwinkel in Haps onderging een totale metamorfose en kreeg van een marketingbureau de nieuwe naam aangereikt.
De Boevere zegt al elf jaar bezig te zijn de naam groot te maken en beschouwt deze als een ‘personal brand’. Het ‘Meisje van de Slijterij’ van De Boevere is vastgelegd als handelsmerk in de Benelux.
@Joostbakkerr Het is een Benelux merk in klasse 33 en 41 sinds 2008, je stukje is niet echt compleet, zeg maar verre van compleet.
— Petra de Boevere (@PetradeBoevere) December 9, 2014
Het handelsmerk is niet alleen vastgelegd, slijter de Boevere vergaarde ook bekendheid als “Meisje van de Slijterij” door columns in vakbladen en daarna op het Nederlandstalige Twitter (Als @slijterijmeisje) en kwam later ook met een boek, Meisje van de Slijterij. Ze heeft de drankhandel verzocht binnen een week alle uitingen met de naam te verwijderen en zegt anders gerechtelijke stappen te ondernemen.
@ThE_ED @Joostbakkerr Ik schreef als Meisje van de Slijterij pretwitter columns in de drankenvakbladen.
— Petra de Boevere (@PetradeBoevere) December 9, 2014
Een eerdere zaak leverde haar naar eigen zeggen 50.000 gulden op. Destijds ging het om een handelsnaam in dezelfde branche met één letter verschil:
Ik krijg berichtje of ik extra zaak heb geopend, Schijnt iemand slijterij Meisje van de Slijterij te noemen, die naam heb ik gedeponeerd.
— Petra de Boevere (@PetradeBoevere) 9 december 2014
nou ja zeg, ze nemen de telefoon op met 'meisje van de slijterij.'
— Petra de Boevere (@PetradeBoevere) 9 december 2014
Ik heb zo'n grapje al eerder meegemaakt, in 1995 heeft een slijtersketen met me geschikt voor 50.000 gulden omdat ze mijn naam gebruikten.
— Petra de Boevere (@PetradeBoevere) 9 december 2014