In hartje Europa ligt Lviv. Deze relatief onbekende stad in de Oekraïne kent een geschiedenis die je gerust dramatisch kunt noemen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van de joodse bevolking door de nazi’s vermoord. Lviv stond de afgelopen eeuwen niet alleen onder heerschappij van o.a. Polen en Oostenrijk, maar veranderde meerdere malen van naam: Lvow, Lemberg en Léopol. Volgens de samenstellers van het fotoboek Lviv stad van paradoxen zijn de huidige bewoners, jong en oud, hard bezig aan een nieuwe toekomst. Zo was Lviv in 2012 een van de speelsteden van het Europees Kampioenschap voetbal.
Het robuuste boek bestaat uit foto’s en essays die uitgebreid vertellen over ontwikkeling, neergang en opleving van de stad. Dolph Kessler maakte er als documentair fotograaf de beelden bij. Handig: achter in het boek zit een geschiedenislesje bijgesloten. Ondanks dat de stad steeds meer in de greep komt van het toerisme, lijkt Lviv op het eerste oog allesbehalve een ideale vakantiebestemming. Of je moet dol zijn op straten met keien waarover sleetse trams rijden, winkeltjes bedompt uitzien en de weersomstandigheden vaak druilerig zijn.
Nogal wat inwoners zijn, afgaand op de foto’s, ruimschoots de middelbare leeftijd. Anderzijds toont Kessler de stad haarscherp op het kruispunt tussen verleden en toekomst, in de spagaat waar ook brandhaard Oekraïne zich bevindt; tussen Europa en Rusland. Met bijbehorende contrasten. Jongeren flaneren door de parkjes, de gevelreclame in het historisch centrum neemt toe, terwijl andere foto’s getuigen van het vastklampen aan traditie en religie.
Kessler had best de vrijheid mogen nemen Lviv wat karakteristieker te fotograferen. Wat de stad nou zo anders maakt blijft al bladerend ongewis. Lviv neigt naar zo’n typisch bolwerk uit het Oostblok. De fotoreportage in boekvorm is sterk in het tonen van plekken waar de gemiddelde toerist niet zo snel komt. Kessler gaat niet alleen op bezoek bij enkele bewoners maar observeert de couleur locale waar het verleden meer tastbaar is dan zichtbaar. Een gedenkteken is dringend aan onderhoud toe, de plek waar ooit een synagoge stond biedt al 75 jaar een desolate aanblik. Enkele pagina’s verderop weer die tegenstellingen. Voorbijgangers in eigentijdse kleding, spelende kinderen bij de stadsfontein.
Lviv stad van paradoxen – Dolph Kessler fotografie / Michiel Driebergen, Kees van Ruyven, Ruud Meij essays (Mauritsheech Publishers / Apriori Publishers)