Spoormedewerkers luiden de noodklok over de kwaliteit van de treinen en apparatuur waarmee ze moeten werken. Dat blijkt uit een onderzoek van spoorvakbond VVMC onder de leden, schrijft het AD.
Van de 870 ondervraagde machinisten en conducteurs geven bijna 6 op de 10 aan geen vertrouwen te hebben in het materieel of de techniek waarmee ze elke dag werken. Sprintertreinen, het spoor en de wissels worden als de grootste boosdoeners genoemd. “Treinen die wekenlang met defecten rondrijden, zijn helaas meer regel dan uitzondering”, zegt een spoormedewerker. Ook is er kritiek op de Railpocket, de zakcomputer waar het personeel mee werkt.
Wim Eilert van spoorvakbond VVMC noemt de situatie ‘ernstig’. Volgens hem spelen de klachten al jaren. “Er moet echt meer geld komen voor betere infrastructuur. Alles is verouderd en dat geeft het personeel een onveilig gevoel.”
Reacties
NS en Prorail reageren: “De trein is al jaren de veiligste manier van reizen binnen Nederland. Bij Prorail en NS staat veiligheid van reizigers en medewerkers voorop. Deze enquête is een mooie aanleiding om met elkaar in gesprek te gaan. Zodat we ook beter begrijpen wat de eventuele zorgen zijn van het spoorwegpersoneel. Gemiddeld doet ons spoor het goed, echter we willen blijven verbeteren.”
Staatssecretaris Mansveld (Spoor) is een stuk kritischer in haar reactie op het rapport: “Voor 2015 moet NS werk maken van meer betrouwbaarheid in de treindienst en dus zorgen voor minder verstoringen en uitval van treinen. Ook Prorail moet zorgen voor een nog veiliger en betrouwbaarder spoorsysteem. We zullen steeds een goede afweging moeten maken tussen veiligheid, betrouwbaarheid en capaciteit. Elk incident is er één te veel.”