Geen trek in voormalige boerensletjes? Dit jaar al zin om te zien of je systeem alle adrenaline binnen één seconde je lijf in kan pompen? Met na een tiende seconde het besef dat de adrenaline-injectie het geweld bij 7000 tpm al niet meer aankan, terwijl er nog 7000 toeren te gaan zijn? Mocht het antwoord “Ja” zijn, stap dan voor € 50.000 op de 2015 Kawasaki Ninja H2R.
Disclaimer
Om te beginnen, doe dat niet op de openbare weg. Is verboden. Zoals alles wat echt leuk lijkt. De H2R is er dus alleen voor mensen met een circuit in de buurt, of de ruimte hiervoor op het erf, wat mogelijk toch de boerensletjes weer in beeld brengt. Nu in een intermediaire functie.
Ook als een passende rubberplantage niet wordt gevonden is het alleen kijken naar-, en bestuderen van de Ninja H2R een aardige aangelegenheid. Met als eerste interessante weetje: de 300 pk grens voor (verboden) straatfietsen is doorbroken. Kawasaki claimt voor deze 998 cc metende zestienkleps DOHC viercilinder 310 pk bij 14.000 tpm. Ze worden met behulp van een 2.4 bar leverende supercharger-compressor gegenereerd. Wanneer de impeller hierin 130.000 omwentelingen per minuut draait wordt er per seconde zo’n 200 liter perslucht aangemaakt.
Bij hogere snelheden voegt een luchtforcerend RamAir inlaatsysteem er zestien extra vullende zoetjes aan toe om op 326 pk uit te komen. Kennelijk dacht Kawasaki dat als het ding toch al verboden is, een ‘sweet sixteen’ onder dwang binnendringen er nog wel bij kon.
326 pk voor 216 kilo carbon, aluminium en staal, om van één in leer gehulde Homo sapiens een Homo velocitas maniacalis te maken. Of zoiets. Ik weet eigenlijk niet wat 326 pk met een mens op 216 kilo doet. Ik ben nooit verder gekomen dan de 65 pk op mijn eigen Kawa van ‘droog’ officieel 215 kilo. En deze had al meer adrenaline dan ikzelf.
Met 326 pk stel ik mij voor dat je de nacht voor je ze loslaat meermalen ‘badend in het zweet’ wakker wordt. Dat je 326 cognitieve dissonanten verzint om van ze weg te blijven, plots beginnende griepverschijnselen bemerkt, en dat de schoonmaak van het konijnenhok eigenlijk een hogere prioriteit heeft. Met die konijnen, nummer 117 van 326, schuw je geen herhaling.
Je overwint je angsten, en stapt toch op. Je start de H2R, en laat ‘m even warmdraaien. Je schakelt in z’n een, en maakt anticiperend je knokkels aan het stuur wit. Dan ga je los om er achter te komen wat ‘het’ wordt. Je weet namelijk dat ‘het’ om een puur biologisch-kinetisch-mechanische aangelegenheid gaat wanneer je het gas écht tot de stop opendraait. Gaat de H2R dan na een meter of vijftig alleen verder met je afgerukte handen aan het stuur, of neemt de rest van je lichaam afscheid bij de elleboogpezen?
Meer zweetbaden op de H2R pagina’s van www.ninja-h2.com, waar de foto’s van afkomstig zijn. Je kunt daar ook gewoon douchen. Net als thuis (bad, douche).