Het ministerie van Volksgezondheid gaat in beroep tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie dat de tv-spotjes over de veranderingen in de zorg een te rooskleurig beeld schetsen. Het departement blijft erbij dat de informatie die daarin wordt gegeven, in lijn is met het nieuwe wettelijke beleid.
“Mensen worden door de voorlichtingscampagne gewezen op het feit dat er veranderingen zijn en worden gewezen naar de website waar meer informatie te vinden is. Het ministerie is van mening dat de voorlichting dus geen reclame betreft”, liet het ministerie dinsdagavond weten.
FNV Zorg & Welzijn had bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de spotjes. Volgens de vakbond blijkt uit de uitspraak dat de spotjes ‘te weinig genuanceerd’ en ‘te rooskleurig’ zijn en dat het ministerie op zijn minst had moeten waarschuwen dat de kans bestaat dat burgers door de bezuinigingen juist minder zorg krijgen. “De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame”, zei Corrie van Brenk van FNV Zorg & Welzijn.
De Stichting Reclame Code wilde de uitspraak nog niet bevestigen, omdat het ministerie nog in beroep kon gaan. Dat gaat gebeuren, kondigde het departement aan. “De Reclame Code Commissie heeft aangegeven dat de voorlichting niet in strijd is met het algemeen belang en daardoor niet misleidend of oneerlijk is. Wel komt de commissie tot het oordeel dat de voorlichting een te rooskleurig beeld zou schetsen. De commissie lijkt de toelichting op de nieuwe wetten onvoldoende te hebben meegewogen bij haar beoordeling. Zo is ten onrechte geconstateerd dat de wijkverpleging afhankelijk is van de afgesloten verzekeringspolis, terwijl deze zorg voor iedereen in het basispakket van de zorgverzekering zit. Het ministerie vindt het teleurstellend.”
Anp