Interview

Shownieuws-hoofdredacteur John Lukken: ‘SBS-kijkers houden niet van Jean Paul Gaultier’

10-02-2015 19:54

Shownieuws van SBS6 had vrijdag en maandag betere kijkcijfers dan RTL Late Night van Humberto Tan. Maandag keken er 866.000 mensen naar het showbizzprogramma van Beau en Bridget terwijl Humberto bijna 830.000 kijkers wist te boeien. Hoofdredacteur John Lukken vertelt over een flinke metamorfose.


Je begon in oktober als hoofdredacteur. Wat was je voornaamste opdracht?
“Ik moest Shownieuws weer succesvol maken. Er zat al een tijdje een dalende lijn in de kijkcijfers, rond de 4- of 500.000 kijkers, en die moest omhoog.”

Wat ben je gaan doen?
“De aansluiting tussen Hart van Nederland en Shownieuws kon veel beter. Dat zijn van oudsher sterke merken die in elkaars verlengde moeten liggen, maar dat was niet meer het geval. Nu heb je van half elf tot twaalf een sterk blok met Hart van Nederland en vanuit dezelfde studio Shownieuws.”

Wat kon er inhoudelijk beter?
“Ik ben van oorsprong een bladenmaker en dan kijk je naar wat je doelgroep wil. Dus samen met oud-zenderbaas Tina Nijkamp, die de doelgroep als geen ander kent, dachten we na over de SBS6-kijkers: wat willen Hart van Nederland-kijkers weten van het shownieuws? Zij houden in ieder geval niet van een fashionshow van Jean Paul Gautier in Parijs. Het programma zat heel erg op lifestyle en fashion, maar we zochten het iets dichterbij.”

Geen films, mode of muziek.
“De kijker heeft niks met zakelijk, afstandelijk nieuws over een nieuwe CD of film omdat er geen emotie inzit. Mensen willen niet horen hoe geweldig Isa Hoes haar rol in die nieuwe serie vindt, maar vreemd genoeg zit dat genre nieuws wel in veel showbizzrubrieken. Het gaat erom dat bekende mensen verhalen vertellen waarin kijkers zich kunnen herkennen, ook al zijn ze rijk en beroemd. De sterren hebben ook een zieke moeder of problemen met de kinderen. Het zijn echte mensen.”

Jouw verslaggevers moeten dus nog meer naar persoonlijke verhalen zoeken?
“Dat hoort er wel bij. Het heeft allemaal met die al aangehaalde integratie te maken tussen de twee programma’s. Als mensen in Hart van Nederland net een emotioneel verhaal hebben gezien over een afgebrande boerderij dan kan er geen item van een halfuur komen over de Grammy Award.”

Is er ook naar de concurrentie van Jinek, Pauw en Humberto gekeken?
“Natuurlijk en juist daarom moesten wij veel minder een praatprogramma worden. Korte, snellere filmpjes en presentatoren die snel schakelen. Aan het einde van de dag word je even lekker snel bijgepraat. Mensen die minder met een praatprogramma hebben, krijgen anderhalf uur een goed alternatief. Dat zeg ik allemaal achteraf heel stoer natuurlijk nu er zoveel mensen kijken.”

Dus het moest emotioneler, sneller en met minder gepraat. Werd daardoor het afscheid van modedeskundige Janice, filmkenner René Mioch en muziekduider Eric van Tijn onvermijdelijk?  
“We willen niet meer het zakelijke nieuws over films, mode en muziek aan tafel bespreken. Dat zijn geen gemakkelijke keuzes, maar daar stonden we wel achter.”

Hoe ver gaan jullie qua roddelen?
“Wij zijn geen roddelblad en checken alles, maar de verhalen zijn wel persoonlijk. De verslaggevers kunnen dat wel aan; ze zitten natuurlijk helemaal in die wereld en hebben een band met mensen opgebouwd. Op basis van mijn ervaring bij bladen weet ik dat emotionele verhalen gewoon het meeste aanspreken.”

Was er sprake van een eventuele presentatiewissel? Kunnen Beau en Bridget die nieuwe aanpak aan?
“Ze hebben laten zien dat ze dat kunnen; Beau houdt er bijvoorbeeld wel van om zo’n echt nieuwsprogramma te maken. Het helpt ook dat Patty Brard en Evert Santegoeds altijd aan tafel zitten want zij hebben de naam behoorlijk goed ingevoerd te zijn in het circuit van BN’ers. Mensen geloven het als zij iets zeggen.”

Nu heb je twee keer gewonnen van Humberto, zo gaat dat in die wereld. Is het nu een kwestie van erop en erover?
“Die strijd maken de media ervan, maar stiekem is het wel leuk inderdaad. Toen we op 5 januari op deze manier begonnen, zeiden mensen: als Humberto na de winterstop weer begint, vallen ze terug, maar dat is niet gebeurd.”

Wil je nu van RTL Boulevard winnen? Nog ongeveer 200.000 kijkers te gaan.
“Dat zal lastig zijn vanwege het feit dat Boulevard al om half zeven is. Ach, áls je nagaat dat we van 400.000 naar bijna 900.000 kijkers zijn gegaan in een paar maanden dan is dat mooi om te zien. We hadden het gevoel dat het goed ging, maar zó goed is echt een enorme meevaller.”