Erik Noomen van Nieuwe Revu verlaat het mannenblad in de tweede week van april. Na die periode nemen twee nieuwe mensen de hoofdredactie over. Een van de twee is Casper Sikkema die op dit moment een wekelijkse rubriek maakt voor het magazine. Noomen is drie jaar hoofdredacteur geweest.
Erik, waarom ga je weg?
“In januari bleek dat uitgever Pijper Media en ik wezenlijk anders denken over de toekomst van Nieuwe Revu. Omdat in mei mijn contract afloopt, heb ik aangegeven dat dat het voor mij ook is. Ik heb vervolgens wat vakantiedagen opgenomen zodat vanaf de tweede week van april mijn opvolgers aan de slag gaan. Een van hen is Casper Sikkema, maar het bekendmaken van de andere naam laat ik lekker aan de uitgever over.”
Kan je vertellen waar het verschil van mening inzit tussen jou en Pijper Media. Ik hoor dat ook Pijper, ondanks dat ze het blad pas een half jaar geleden overnamen van Sanoma, weinig doet om er een succes van te maken. Ze willen bijvoorbeeld niet investeren in sales en online, wat wel keihard nodig is.
“Wat jij gehoord hebt, laat ik lekker aan jou. Ik kan alleen vertellen dat ik trots ben dat we het magazine – samen met de hoofdredacteuren van Playboy en Panorama – een nieuwe kans hebben gegeven door het aan Pijper Media te verkopen. Ik ben straks drie jaar hoofdredacteur geweest en daarmee ben ik de langstzittende hoofdredacteur van de afgelopen tien jaar. En dat terwijl Sanoma uiteindelijk niets meer in Nieuwe Revu zag.”
Waar bleek dat uit?
“Henk Scheenstra heeft met zoveel woorden tegenover alle redacties gemeld dat Nieuwe Revu, met nog een aantal titels, in de laagste categorie uitkwamen bij Sanoma en dus vrijwel geen ondersteuning meer hoefden te verwachten. Dit op basis van – inderdaad – aflopende oplagecijfers en een soort voodoo-formule waaruit geconcludeerd werd dat er geen mogelijkheden waren online mannentitels rendabeler te maken. Daarvoor ontbreekt in mijn ogen elke vorm van hard bewijs. Sterker nog, uit onze verkoopcijfers op Blendle blijkt overduidelijk dat mannen heel graag tegendraadse journalistieke verhalen lezen. Maar omdat Sanoma er niet meer in geloofde, hebben we enorme bezuinigingen moeten doorvoeren op het redactiebudget. Ook werd er amper geïnvesteerd in sales, waardoor we vrijwel geen advertenties meer verkochten. Investeren in online was ook op geen enkele manier mogelijk en dat betekent dat je weinig kansen hebt om te overleven.”
Had je dat dat niet zien aankomen? Toen jij drie jaar geleden begon, zei Sanoma tegen andere kandidaten: je mag het gaan doen, maar we investeren geen cent in het blad.
“Ja, maar vergeet niet dat ik heel veel liefde voor Nieuwe Revu koester omdat ik hier vroeger met alle plezier van de wereld heb gewerkt. Ik vind het een geweldige titel en heb dan ook alles gedaan om er een succes van te maken; de verhalen scherper gemaakt, prachtige interviews laten afnemen, columnisten binnengehaald zoals Willem Holleeder. Nou goed, dat laatste was financieel niet het succes wat we ervan verwachtten. Maar je probeert eens wat… Ik maak nu nog zeven nummers en ga mijn opvolgers met heel veel plezier inwerken. Natuurlijk verwijt ik mezelf dat ook ik de oplage niet heb weten te stabiliseren – dat doe ik dan ook – maar de omstandigheden waren niet altijd gemakkelijk bij Sanoma en in een instortende printmarkt.”
Is het niet trekken aan een dood paard? Er is geen vaste redactie meer – er komt één opmaker voor Playboy, Panorama en Revu, de oplagecijfers zijn onder de 20.000 exemplaren gezakt en online is er ook nog een heleboel werk te doen.
“Dat zou ik ook concluderen als die Blendle-cijfers niet zo hoopgevend waren. Ik denk oprecht dat je er met een paar gerichte investeringen iets heel moois van kan maken. Juist mannen zijn op internet te vinden en als je inhoudelijk investeert en deze titel combineert met een goede onlinestrategie, dan zie ik echt kansen.”