Na de zomer wordt voor kinderen in de laatste twee groepen van de basisschool een Nationaal Media Paspoort geïntroduceerd. “Naast het in ons land broodnodige zwem- en verkeersdiploma is dit ’mediadiploma’ wenselijk, zodat ze hun virtuele grenzen leren verkennen,” aldus Liesbeth Hop, directeur van de hier eerder bekritiseerde ‘Nationale Academie voor Media & Maatschappij’, tegenover De Telegraaf.
Het gratis lespakket van de ‘Nationale Academie’, die eerder op ThePostOnline onder vuur kwam te liggen vanwege een niet bestaande accreditatie en de manier waarop ze haar onderzoek naar ‘social media stress’ had opgezet wordt aangeboden aan alle 8500 basisscholen. De bedoeling is dat het kinderen meer mediawijs zal maken.
“Behalve het verbeteren van de mediawijsheid van kinderen is het doel hun te leren een meer gevoelsmatig media-instinct te ontwikkelen”, stelt Hop. Daarbij komen actuele thema’s zoals privacy, sociale omgangsvormen, digitaal pesten, sexting, virtuele reclame, gamen en digitale identiteit aan de orde.
Journalistiek blundert met ‘onderzoek’ jongeren gestrest door sociale media
Reactie Nationale Academie Media & Maatschappij op kritiek overtuigt niet
Social Media Stress-Stress: over de accreditatie van die ‘Nationale Academie’
(Anp/TPO)