Opinie

Boze reaguurders dwingen Marketingfacts.nl tot zelfcensuur

18-02-2015 17:10

Klik even op deze link. U komt dan op een pagina van Marketingfacts.nl, een in de marcom (dat is paarse broeken-taal voor ‘marketing en communicatie’) -wereld bekende site die gaat over alles wat met marketing en (online) communicatie heeft te maken. Die site bestaat al heel lang en in de doldwaze beginjaren van de ‘shocklogs’ (Neukia, Retecool, Geenstijl, Flabber, De Strijdknots) was Marketingfacts een geliefd object om te bashen. Vooral omdat de content vaak bol stond van gebakken lucht (‘trendanalyses’) en uiteraard omdat de makers van de site extreem makkelijk op de kast waren te krijgen, om over de reaguurders (namen als ‘Anders Floor’ en ‘Kasper Katje’ zullen bij shockloggers van het eerste uur een belletje doen ringen) nog maar te zwijgen. De ‘marcom’-wereld is dan ook niet bepaald een wereld die bekendstaat om de zelfspot, de humor en de zelfreflectie, moet u weten. 

De mensen die Marketingfacts maken zijn, op z’n zachtst gezegd, vaak nogal van het mits-en-maar-genuanceerde. Ze praten graag, met heel veel extra lucht, over hippe grafieken, marketingtendensen en toekomstvoorspellingen (alles gaat altijd heel groot worden) maar ze zorgen ervoor dat niemand wordt gekwetst, dat er geen ‘grenzen worden overschreden’, dat niemand aanstoot aan ze kan nemen en, vooral dat, hun netwerk blijft geloven dat het allemaal fantastische, correcte supermensen zijn waarmee iedereen altijd wil samenwerken. Want stel je voor dat je CV besmet raakt met zoiets onderbuiks als een mening. Dan win je nooit meer één van die vele, vele, vele, vele, WC-Eend Awards waar die wereld zo’n beetje op is gebouwd.

Een échte D66-site dus, met heel veel (anonieme) reaguurders die naast hun marketingwerkzaamheden weinig anders te doen hebben dan online met hun blanke hoogopgeleide moraalvingertje te wapperen en in comments anderen te vertellen wat wel en wat niet mag.

En omdat sommige dingen gewoon helemaal NIET MOGEN (omdat je wel alles MAG zeggen maar het niet HOEFT te zeggen), heeft Marketingfacts vandaag een veelgelezen artikel offline gehaald. Reden: te veel woeste D66-marcom-reguurdertjes gingen vól op het rancune-orgel omdat iemand in een artikel beschreef hoe ze, zonder toestemming van de marcom-wereld, helemaal zelf iets had bedacht dat succesvol was waardoor ze ook nog eens mijlenver met haar hoofd boven het maaiveld uitkwam.

U begrijpt: die moest kapot.

Maar omdat Marketingfacts Marketingfacts is, en omdat op Marketingfacts de grens ligt bij het kwetsen van mensen en het krenken van heilige gevoelens en /of beelden, werd het artikel maar weer offline gehaald.

De succeshaters, proto-calvinisten, moraalparasieten en ander dichtgetikt middelmatig talentloos maar jaloers loonkaboutervolk heeft wederom gewonnen. Hoofd boven maaiveld, kop er af, mening niet okee, censuur!

Klasse weer Marketingfacts! En nu vooruit!

(Voor wie het artikel alsnog wil lezen: het staat voor eeuwig op het censuurvrije internet…)