Tv-zenders als SBS en RTL hebben het tv-drama ontdekt als perfecte manier om (jonge) kijkers aan zich te binden. Voor producenten is het soms lastig om aan die toenemende vraag te voldoen, zo blijkt uit een verhaal in Nieuwe Revu. Will Koopman, creative director bij Talpa Fictie en regisseur van Gooische Vrouwen en Divorce: “SBS en RTL bestellen heel veel drama op dit moment. Natuurlijk gaat het erom dat series als Danni Lowinski en Dokter Tinus heel goed scoren, maar drama geeft zo’n zender ook een beter imago. In de NRC stond er een heel positief stuk over Danni Lowinski en daardoor krijgt de zender een betere naam.”
De toegenomen populariteit van Nederlands drama zorgt dus voor veel nieuwe opdrachten vanuit de zenders voor Talpa Fictie. Productioneel schijnt dat allemaal niet zo’n probleem te zijn, maar op sommige gebieden is er wel schaarste, zo legt Koopman uit. “We hebben te weinig acteurs, je vecht elkaar bijna de tent uit om een goede acteur te krijgen. We willen allemaal Benja Bruijning of Peter Paul Muller, maar die werken natuurlijk overal. We zijn gewoon niet zo’n groot land. We maken altijd een goede mix van grote publiekstrekkers en iets minder bekende goede acteurs. Linda de Mol met Annet Malherbe is een goede combinatie of Jeroen Spitzenberger met Dirk Zeelenberg.’ Er zijn ook te weinig schrijvers in haar ogen. ‘Daarom werken we ook met buitenlandse scripts, zoals voor De Jacht wat een Deens scenario is. Het grote probleem is dat scenarioschrijven pas tien, vijftien jaar een opleiding is op de Filmacademie.”
Willem Zijlstra, producent en CEO bij FourOne.Media, verwacht dat drama de komende jaren flink zal groeien. “Er zat weinig vernieuwing meer in talentenshows en door de ontwikkelingen in de VS – de beter acteurs in series, de goede verhalen – is er een enorme behoefte aan goede verhalen. En het mooie is dat door streamingkanalen als Netflix hele jonge doelgroepen drama hebben ontdekt en juist die doelgroep is interessant voor adverteerders.”
Zijlstra vindt het een misverstand dat drama duur was. “Het mooie aan drama is dat je het geld niet direct kwijt bent, maar dat je op de lange termijn ook geld verdient. Via de herhalingen, Netflix en dvd’s kun je nog behoorlijk wat terughalen. Je kan beter een slechte dramaserie maken dan een middelmatige entertainmentshow.”
Moeten de makers wel eens een merk in een script schrijven? Koopman: “We hebben wel sponsors, maar we schrijven het nooit in het script. Ik weet wie de sponsors zijn, daar maken we afspraken over hoe vaak we dat in beeld brengen, maar ik laat ze nooit iets zeggen. Ik heb wel eens gezien dat ze in een serie zeiden: hier hangt mijn Eneco-kastje, maar dat vind ik zó lelijk.”
Gaat die verwevenheid nooit verder? De eerste jaargang van de serie Moordvouw werd bijvoorbeeld gesponsord door het toeristisch bureau in Friesland. Voor een miljoen euro werd alles gefilmd in Friesland. Zelf produceert Zijlstra voor FourOne.Media de SBS-serie Dokter Tinus die voor het eerst in 2012 werd uitgezonden. De successerie gaat over een plattelandsdokter uit het fictieve Wourkem en bijna alle opnames vinden plaats in het Noord-Brabantse plaatsje Woudrichem. “Er is geen geld betaald, maar we hebben een deal gesloten waarbij we toegang hebben tot faciliteiten en in ruil daarvoor komen er mooie beelden van het dorpje in de serie. Je moet bijvoorbeeld denken aan korting op hotels en dat we altijd gebruik kunnen maken van bepaalde locaties. Ook zorgt de gemeente voor wat figuranten.”
De relatie tussen het dorpje en de serie is, na drie succesvolle seizoenen met ruim een miljoen kijkers, behoorlijk uitgenut door de lokale bevolking en ondernemers. Zo is er een lokaal evenementenbureau dat speciale Dokter Tinus-arrangementen aanbiedt, een wandeltocht met gids langs de verschillende filmlocaties en liefhebbers kunnen een eigen Dokter Tinus-filmpje maken. Ook verschenen er in de aanloop naar de serie plotseling allerlei verhalen in de media die behoorlijk op een VVV-brochure leken. Is de pr-waarde omgerekend niet zo groot voor het plaatsje dat de gemeente ook wel wat geld had kunnen betalen? “Ach, het is natuurlijk lastig te financieren voor gemeenten in deze tijden. Ik vind alleen wel dat Woudrichem iets meer mag meewerken voor wat het dorp er allemaal voor terugkrijgt. Voor de vierde serie kunnen we misschien wel eens naar een ander dorpje uitkijken.”