Leven

Mans’ Brulding: Aston Martin Vulcan

28-02-2015 16:00

astonmartinvulcanflash

 
‘On track for glory’, lezen we op de introductiepagina van de fabrikant. Alleen niet op de weg. De op 25 februari te Gaydon (± 400 zielen), Warwickshire, Engeland gelanceerde Vulcan is uitsluitend voor gebruik op het circuit. Nu denkt u misschien: “Waarom lanceren in een klein gehucht, en niet op de aankomende prestigieuze Autosalon van Genève? Dat is -interplanetair gezegd- volkomen illogical.” Een geval van gedistingeerde Britse bescheidenheid?

Wat het verwachte aantal geproduceerde Vulcans betreft zeker. De 24 te bouwen exemplaren zijn zelf allerminst ingetogen. Te beginnen met wat er hemelse herrie gaat maken. Aston zegt 800+ pk. Atmosferisch opgewekt uit een 7.0 liter V12. Vrolijkmakende aantallen uit een prettige configuratie.

En, dit metaal hoeft slechts een miniem beetje kilo’s in beweging te brengen. Kilo’s vrijwel allemaal afkomstig van 360-290 miljoen jaar geleden afgestorven, gestapeld en geplet moeras- en veenland. Gesponnen tot vezels wordt dit samen met nog wat ingrediënten bij het Canadese Multimatic gebakken in een autoclaaf om als lichte en sterke Vulcan onderdelen uit het Carboon-tijdperk te herrijzen. Een motor, vermogen en fabricageproces dat aan een andere Vulcan, zeker een “fascinating” zou hebben ontlokt. Wat logisch is.

astonmartinvulcan1 astonmartinvulcanint astonmartinvulcan3

 
Net als Gaydon een logische locatie was om de Vulcan te lanceren. Gaydon is waar Aston sinds 2003 is gehuisvest. Daar verrijst momenteel ook een extensie van het Aston Martin HQ, dat dit jaar moet worden opgeleverd. Het lanceren was dus een thuisfeestje voor eigen volk. De rest van de wereld moet wachten tot dinsdag 3 maart. Dan zal de Vulcan om 10:15 uur tijdens die 85e Autosalon van Genève op stand 5253 in hal 5 zijn werelddebuut maken.

Wat zo niet fascinerend, op zijn minst interessant zal zijn, is wat Aston doet als voldoende mensen met voldoende cash gaan wapperen? Komt er dan een Vulcan Series II? Waar je wél de openbare weg mee op mag? In logische aantallen om ook eenvoudige stervelingen een kans op een blik met passend uitgetogen decibels te gunnen?

 

Naschrift: Oeps!
Koolstofvezel composieten kunnen uit verschillende basisingrediënten worden vervaardigd. Basisingrediënten die vaak afkomstig zijn uit de petrochemische industrie, met producten verkregen uit aardolie. Het op ‘herrijzenis uit het Carboon-tijdperk’ houden is zo niet incorrect, erg incompleet.

 

Niet fascinerend?

 
(Foto’s: Aston Martin)