Zeldzaam zijn ze, heel erg zeldzaam. Niet The One, de liefde(s) van je leven, maar goed geklede, ‘sorry, ik kan er niks aan doen maar ik blijf maar naar je staren’-mannen. In het bijzonder in de trein. Ik weet niet of je wel eens goed hebt rondgekeken in de trein, maar meestal is het weinig soeps wat mannen tegenwoordig dragen.
Afgelopen week had ik zo’n zeldzaam moment. Het was de normale na vijf uurs drukte in de trein en meestal heb je het niet voor het kiezen tegenover of naast wie je zit. Vaak scan ik even snel de coupé en maak dan in no-time mijn keuze. Wordt het de man die net een kaasbroodje naar binnen aan het werken is terwijl ik echt zonder budget honger lijd? Of toch die vrouw die dan wel anderhalve stoel in beslag neemt maar tenminste niet aan het eten is?
Ik ben echt een fool for labels, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik wist zeker, bijzonder zeker, dat daar links op het tafeltje een echte Burberry-sjaal lag. En dat is zeldzaam! De man die bij de sjaal hoorde, die was nog zeldzamer.
Nu heb ik het niet over het type man dat naar de WE of H&M gaat en daar een leuk shirt koopt, of de Hugo Boss-geile man die alleen in Boss Stores zijn kleding koopt. Ik heb het over de modebewuste, misschien ietwat metro-achtige man (mag ik dat wel zeggen? Ik zeg het lekker toch.) die weet wat hij wil en wat hij draagt.
Oké, hij heeft een echte Burberry-sjaal (dit heb ik natuurlijk even gecheckt), dat zou kunnen zeggen dat hij toch wel een klein beetje te koop loopt met zijn stijl. Maar het geheel klopte gewoon. De rest van zijn kleding was niet wat het doorgaanse ‘nieuwe geld’ volgens Jort Kelder tegenwoordig draagt. Het deed me meer, op een goede manier dan, aan American Psycho denken. Niet dat het pak van Valentino of double breasted was, maar gewoon dat het geheel een uiterst verfijnde smaak laat zien waar over nagedacht is.
En dat is grappig, ik las laatst een stukje over de Topshop Pilot Store die onlangs is geopend aan de Amsterdamse Kalverstraat. Die heeft een onwijs grote mannenafdeling. Het is ook wel bijzonder, dat juist Topshop ervoor kiest om zijn Pilot Store te openen in Amsterdam met zo’n grote mannenafdeling. Is daar dan een markt voor, vraag je je af?
Het modebeeld van de Nederlandse man werd als volgende geschetst: De Nederlandse man weet wat hij wil dragen en doet dit niet zozeer voor de buitenwereld maar gewoon voor zichzelf. En juist dat idee trekt mij aan. Mode moet je ook vooral voor jezelf dragen en voor niemand anders, je kunt het namelijk toch nooit goed doen in de ogen van anderen.
De modeman in de trein bewees dat. En daar houd ik van. Omdat het laat zien dat er in Nederland ook mannen zijn die niet zomaar lukraak iets uit het kledingrek kiezen en maken dat ze zo snel mogelijk wegkomen uit een kledingwinkel, maar er echt de tijd voor nemen. Halleluja!