WNL-hoofdredacteur gelooft niet in een omroep-model waarin een kleine club mensen bepaalt welke programma’s er komen. In Nieuwe Revu laat hij optekenen: “Ik geloof niet in het BBC-model want dan gaan mensen als Hans Laroes en Pieter Broertjes via een commissie bepalen wat wij leuk vinden. Dat laatste kun je veel beter overlaten aan de omroepen want die weten precies wat hun achterban graag kijkt. Alleen Max kan toch een kasteelroman op tv als Dokter Deen bedenken?”
Huisjes pleit wel voor een model waarin omroepen precies dát doen waarvoor ze zijn opgericht. “Ik zie niet zoveel van de protestants-christelijke achtergrond van KRO-NCRV. Boer Zoekt Vrouw gaat over daten niet over het geloof? Of neem BNN, opgericht om jongeren te bereiken, maar de gemiddelde kijker is 48 jaar. De VARA vind ik wel een hele goede omroep die steengoede journalistieke programma’s maakt die passen bij haar profiel. Omroepen vinden mij een binnendringer, het was een gesloten systeem waarin ze onderling de buit verdeelden op de achterkant van een viltje en dat werkte in hun ogen prima. Nu schudden wij dat systeem op en gaan er andere wetten gelden. Als de NPO zegt: leuk met zo’n kruisje door de stad wandelen, maar dat doen we dus niet komen wij met een goed alternatief.”
Huisjes legt uit voor wie WNL programma’s maakt. “We bedienen conservatieven en liberalen. Wij zijn niet het AD en De Telegraaf, maar het is wel een goed kompas. Het hardwerkende klootjesvolk is onze doelgroep, niet de elite aan de grachten. Ik heb iemand bij Jinek op de bank horen zeggen: we moeten in dialoog blijven met de terroristen. Dat is niet de mening die je bij ons kan horen.”
Moeten de werknemers bij WNL eigenlijk ook VVD stemmen? “Ik vraag er wel altijd naar. Natuurlijk zeggen journalisten altijd dat ze in doelgroepen denken, maar bij ons is het belangrijk wat je zelf vindt. Neem iemand als Hennie van der Most die asielzoekers plaatst in Speelstad Oranje. Veel mensen op links vinden dat een gluiperd terwijl ik gewoon denk: het is een zakenman die iets levert waar vraag naar is. Dat gevoel moet wel een beetje in de programma’s zitten. Mark Teurlings heeft een grote auto en dan denk ik: hij zal wel hard gewerkt hebben.”
WNL Opiniemakers (rond de 300.000 kijkers) is sinds vier weken hét gezichtsbepalende programma van de spin-off van De Telegraaf. Hier móét rechts (van het midden) Nederland wekelijks over praten, de victorie op weg naar de rechtse revolutie (en betere kijkcijfers) moet hier beginnen. Tv-recensent Jean-Pierre Geelen leek er in zijn column niet van overtuigd dat dit ook gaat gebeuren, die vond het vooral ‘radio maken op tv’ en daar heeft hij wel gelijk in. Huisjes: “Het zou pas erg zijn als De Volkskrant ons zou omarmen. We zijn niet ontevreden met die 300.000 kijkers na vier afleveringen op het lastige NPO2 met voetbal op het andere net. Het is een aardig programma dat nog kan groeien.”
Een aardig programma? Kan het allemaal niet wat ambitieuzer? We hebben het hier toch over het tv-equivalent van massakrant De Telegraaf? Vindt Huisjes die saaie blauwe studio eigenlijk goed genoeg? Zo’n praatprogramma hoort toch in een kroeg met knallende bierglazen in beeld? “Dat snap ik allemaal, maar we zijn echt een kleine zender met een budget van 2,5 miljoen euro. We hebben een dealtje kunnen maken met Max over die studio en maken het met dezelfde redactie als het gelijknamige programma op de radio, wat Geelen weet natuurlijk. Het is low budget, maar we wilden het tóch maken. We willen niet zoals PowNed één programma doen, maar ambities tonen en tegelijk op het belastinggeld letten. En als Geelen zuur is dan vind ik dat alleen maar mooi.”