Volgens het Guinness Book of Records zijn de kolenscheppers uit de TAKRAF SRs-8000 serie (.pdf) de grootste landvoertuigen ter wereld. Het gedrocht dat het record mag dragen luistert echter naar de naam Bagger 293, en schept bruinkool. Een modderfiguur om de laagste kolensoort mee af te graven, voor de goorste verbranding. De serie wordt ook extern aangedreven. In tegenstelling tot de circa 2800 ton wegende NASA Crawler-Transporters CT-1 en CT-2. Hun beladen topsnelheid is met 1.6 km/u (leeg 3.2 km/u) inderdaad kruipen, maar ze doen dit wél op eigen kracht. Met twee dikke 2750 pk Fairbanks Morse-Alco V16 diesels als voornaamste krachtbronnen.
Aanvankelijk om Saturnus V drietraps raketten (de grootste) naar de lanceerplaats te vervoeren. Hier gingen Apollo’s mee naar de maan om hun bemanningen met kleine stappen gigantische sprongen te laten maken, waar ze groten der aarde mee werden. Wel stappen die tot vervelens toe herhaald worden, maar dat is een ander verhaal.
Wie is dan de ‘grootste’? Een vies kolending? Of dat giga-sprongen mogelijk makende mega-platform? Toegegeven, de vraagstelling is ietwat suggestief, maar het antwoord lijkt me duidelijk. NASA’s Crawler-Transporters zijn de grootste. Gebouwd door de Marion Power Shovel Company. Een bedrijf dat voornamelijk kolenscheppers construeerde, maar dit terzijde.
Shuttle Discovery op transport
Crawler techspecs (meer bij NASA -.pdf)
Het nu vijftig zijnde tweetal CT-1/2 begon in 1966 met het verplaatsen van Saturnus V raketten. Nadien werd de vervoerslijst langer, en namen onder andere Skylab en de Space Shuttles er plaats op. Het einde van het Space Shuttle programma in 2011 betekende echter niet het einde voor de Crawlers. NASA’s CT-1 kan worden gebruikt om commerciële systemen naar de lanceerplaats op Kennedy Space Centre (KSC) te vervoeren.
CT-2 wordt momenteel gemoderniseerd om de aankomende Space Launch System (SLS) modules naar hun lanceerplaats te gaan rijden. Daar de SLS zwaarder wordt dan een Saturnus V zijn onder meer de lagersets in de vier rupsonderstellen vervangen door stevigere series.
Gezien wat ze inmiddels hebben vervoerd maken de sinds 1965 verreden 3551 kilometer van CT-2 en 3154 kilometer van CT-1 dat ‘kleine stappen’ vermeldingen voortaan achterwege mogen blijven. Sowieso maken de Fairbanks Morse diesels van de CTs alleen grote stappen (.pdf).
(Foto’s: NASA/KSC)