Volgens het AD is RTL Boulevard druk bezig met het zoeken naar mogelijkheden om het programma te verjongen. RTL zou zich zorgen maken om de iets teruglopende kijkcijfers van rond de 850.000 (Shownieuws van SBS nadert), de concurrentie van DWDD, maar vooral om de ouder wordende doelgroep. Volgens het AD vonden er de afgelopen weken veel screentests plaats met populaire bloggers en sterren van YouTube. Anonieme kenners vinden het programma langzaam, zo stelt de krant. In onze mailbox dwarrelde toevallig een mailtje binnen met tips van andere ‘bekende anonieme kenners’. Voor het gemak hebben we die adviezen even samengevat, we geven het slechts even door.
1 Een opvolger voor Dennis Pennis
Er moet natuurlijk absoluut een opvolger van Dennis Pennis langs de winderige Nederlandse rode lopers komen. We hebben bakken vol cabaretiers die net zijn afgestudeerd en ergens zit daar vast een vrolijke snuiter tussen die alles, maar dan ook alles durft te vragen over de nieuwe glimlach van Yolanthe, het drankgebruik van Bonnie en de schatjes van Katja en Thijs. Gewoon, een brutale vraag die ergernis, woede of liefde opwekt in plaats van obligate voorzetjes. Het is wel eens geprobeerd door Filemon en Tim Hofman, maar we moeten even doorzetten.
2 De nieuwe Beau
Ach, het is al zo vaak gezegd: de ironische manier van commentaar geven op de de sterren is niet meer van deze tijd. Het moet allemaal positiever want jongeren/adverteerders houden niet van vrolijke ironie op zijn tijd. Het zal allemaal wel, maar wat zou het programma er van opfrissen als de presentator zelf niet zou geloven in alle verkooponzin over nieuwe films, boeken en cd’s. Wat zou het relaxed zijn als hij niet tussen de sterren zou wonen, maar ergens in een hutje in het winderige Friesland waar hij of zij helemaal niets met dat wereldje te maken wil hebben. Er moet toch iemand te vinden zijn die bij een filmpje over Arie Boomsma’s – niks mis met hem overigens – sportparadijs niet zijn ondernemerschap zou prijzen, hoe waar dat ook is, maar die heel rustig in de camera zou kijken en zou zeggen: wat een lul is dat. Het gaat niet om Arie, maar wat zou het programma ervan opfrissen.
3 Opiniemakers zonder belangen
Natuurlijk kun je vragen aan de eigenaar van zo’n ‘rijke mensen gaan lekker gek trouwen bureau’ om commentaar te geven op huwelijken, maar dan weet je dat ze het allemaal een beetje gezellig houdt. Mocht Katja immers kijken dan moet ze denken: die vrouw kunnen we inhuren voor mijn volgende huwelijk want ze heeft duidelijk visie op het trouwvak. Het mag allemaal wel wat harder, wat minder met belangen. Ook al zegt iedereen dat het niet zo is: mensen prikken er echt feilloos doorheen als een jurkenmaker mild is over jurken op de rode loper. Er is toch niet maar één Cécile Narinx die gewoon ouderwets zegt wat ze vindt? De zin: “Er zijn vuilnisophalers met betere pakken”, moet minimaal eenmaal per uitzending worden uitgesproken.
4 De recensie moet terug
Maak een item waarin echte kenners vertellen wat ze van een cd, tv-programma, voorstelling of desnoods musical vinden. Gewoon een tafeltje en drie mensen die discussiëren over wat er allemaal mooi is, wat niet en waarom. Als je als simpele mediavolger alleen naar Boulevard of Shownieuws kijkt, heb je geen idee wat je moete vinden van de nieuwe van Marco Borsato. Op Twitter is dat allemaal veel scherper en directer. Check de mensen achter derecensiekoning.nl die alles beoordeelden in het leven: van leverworst tot latenightshow. Ze zijn gestopt, maar het wordt tijd voor een comeback bij RTL (hoewel Arjen Lubach dat niet echt nodig heeft).
5 Een nieuwe Albert
Het hoge woord moet eruit. Natuurlijk weet de man geweldig veel, heeft hij overal contacten, maar zou er bij de roddelbladen of bij het programma zelf geen jonge gast rondhangen die jonge sterren kent die iedereen kent (vrij naar Lubach). Het is toch handig om een beetje de belevingswereld van de Ruudjes Feltkamp, Martin Garrix, Jan Versteegh en Gwennen van Poorten te kennen want zij zijn inderdaad de helden van de jonge generatie. De laatste tweet van Albert is alweer van vijf dagen geleden en de man is meer dan druk met zijn nieuwe immens grote bedrijf.
6 Voeg onderzoeksjournalistiek toe
Wat zou het leuk zijn als er wat budget komt voor echt uitzoeken van verhalen. Als je dan toch helemaal in het showbizznieuws zit, moet je eigenlijk er ook helemaal voor gaan. Dat betekent dus niet een rondje BNérs voor de camera over Katja en Thijs, maar helemaal in dat liefdesleven duiken zodat de waarheid over de breuk naar boven komt. Zet er maar een team van vier, vijf journalisten op die het – op een nette manier – tot op de bodem uitzoeken. We willen bonnetjes, getuigenverklaringen van betrouwbare bronnen, alles.
7 Ga weg uit die saaie studio
Televisie vanuit een studio zonder publiek is zó 2005. Alle grappen vallen dood tegen de goedkope wandjes. Open het RTL Boulevardcafé ergens in Amsterdam en laat alleen mensen met baarden van onder de dertig jaar als publiek toe. Organiseer ter plekke meet & greets met BN’ers, optreden van bandjes en maak desnoods radio-uitzendingen met blokjes shownieuws op Radio 538. Als er groot nieuws is dan besluit je gewoon te gaan uitzenden.