Ophef in de muziekwereld nu een jury tijdens een rechtszaak in de VS heeft besloten dat Blurred Lines van Robin Thike en Pharrell plagiaat schijnt te zijn van Got to give it up van Marvin Gaye. Met het woord ‘schijnt’ geef ik meteen al mijn persoonlijke mening aan over de uitspraak. De nummers hebben absoluut overeenkomsten qua gevoel en sfeer, maar een kopie kan je het volgens mij niet noemen. Op deze manier zijn er duizenden andere voorbeelden van plagiaat te vinden. Maar laten we eens bij het nummer Got to give it up blijven.
Gaye nam het nummer eind 1976 op. Platenmaatschappij Motown had er op aangedrongen dat hij een disconummer zou opnemen gezien dat toen de rage was. Motown-collega Diana Ross had vlak daarvoor ook al die stap gemaakt en gescoord met Love Hangover, een nummer dat de platenbaas eventueel ook voor Gaye in gedachte had. Ross won er zelfs een Grammy mee en onder druk van Motown begon Gaye, met tegenzin, aan de opnames van zijn ‘disconummer’. Het werd een meesterwerkje waarmee Marvin Gaye wereldwijd scoorde en tot nu toe nog voor volle dansvloeren zorgt.
Vele artiesten zijn geïnspireerd door het werk van Marvin Gaye. Maar het was vooral Michael Jackson die wel heel erg goed naar Got to give it up heeft geluisterd en toch eerder in aanmerking had kunnen komen voor een rechtszaak of twee. Luister hieronder naar de lange versie van het nummer en je hoort precies op 09.00 dat The Jacksons een zanglijntje van Gaye een op een hebben gekopieerd voor hun megahit Shake your body, dat een jaar later na de hit van Gaye verscheen.
http://youtu.be/ghbFqCZuqG8?t=8m56s
Niemand die toen wat deed. Gaye vond het kennelijk prima en zelfs platenmaatschappij Motown, waar The Jackson daarvoor met toch wel wat heibel waren vertrokken, heeft ook nooit iets ondernomen tegen deze één op één kopie van het zanglijntje waar er uiteindelijk miljoenen van zijn verkocht.
Maar Jackson liet zich verder inspireren. Luister naar Don’t stop till you get enough, dat hij een paar maanden na Shake your body opnam, en je hoort veel overeenkomsten met Got to give it up. Jackson zingt het nummer ook met een falsetto stem, het gitaar arrangement is nagenoeg hetzelfde, en net zoals bij Marvin Gaye hoor je bij Jackson feestende mensen op de achtergrond tijdens de break (op 02.32). Verder komt de beat overeen en ook het herkenbare gebruik van ritmisch getik met metaal op flesjes is overduidelijk een kopie (leuk feitje: bij Jackson werden die flesjes ingespeeld door Sheila E., die daar nooit een credit voor kreeg). Ondanks al deze overeenkomsten is er destijds niemand geweest die daar over klaagde of een rechtszaak begon.
Dat de erven Gaye, zijn zoon Frankie en dochter Nona, dat nu wel doen is natuurlijk hun goed recht. Mede dat zij zeggen dat Robin Thicke wel vaker van Gaye heeft geleend geeft voor mij aan dat zij hun pijlen met name op hem richten. Daarbij is er misschien een andere reden dat ze hebben doorgepakt. Toen de familie Gaye in augustus 2013, toen Blurred Lines net was verschenen, aangaf dat beide nummer was veel overeenkomsten hadden ging Thicke niet rustig om tafel zitten (zoals Sam Smith onlangs deed met Tom Petty) maar begon wel een preventieve zaak tegen eventuele aanklachten over copyright. Dat kan het vuurtje hebben aangewakkerd om door te pakken voor de familie Gaye.
Maar ik vind de uitspraak bizar. Tijdens de zaak werd overigens duidelijk dat Blurred Lines voornamelijk door producer Pharrell is geschreven. Nou niet echt iemand die het nodig heeft om iets te jatten. Dat hij zich eventueel heeft laten inspireren is niet erg, daar is de hele muziekindustrie op gebaseerd. Ben daarom ook benieuwd wat de volgende zaak gaat worden, want dit moet bij aasgieren andere partijen de ogen hebben geopend. De erven Gaye willen ook dat het nummer Blurred Lines in de toekomst niet meer wordt uitgebracht. Laten we in de tussentijd dan nog maar even genieten van de briljante videoclip van Blurred Lines.
https://vimeo.com/94749375