Toegegeven, echt verrassend is het niet, maar tijdschriften hebben het ook in 2014 weer zwaar gehad. In 2014 daalde de omzet van de 100 grootste publiekstijdschriften met 6,8 procent. Dat blijkt uit de ‘Top 100 Publiekstijdschriften 2014’ van Mediafacts. Op nummer 1 staat Libelle dat een lichte omzetdaling van 4 procent moest slikken. Grote klappen vielen er bij: Veronica Magazine (-18 procent), Voetbal International (-13 procent), Privé (-13 procent), Zin (-30), Story (-14) en 100% Magazine (-28) terwijl magazines als Linda (+6), Vriendin (+14) en Max Magazine (+59) het opvallend goed deden.
Aan Mediafacts-hoofdredacteur Wim Danhof stelden we de overzichtelijke vraag of er een rode draad is te ontwaren van bladen die – ondanks de dalende trend – nog wél succes hebben. Danhof had daar wel ideeën over en stelde voor ons een Top 4 samen die we – speciaal voor Bert Brussen natuurlijk – zullen omdopen in de ‘Red de dode bomen Top 4’:
1 Niches doen het goed
“MAX Magazine bedient (net als PLUS, dat relatief ook goed scoorde en al heel groot was) een herkenbare niche (ouderen), met als extra voordeel dat ouderen meer aan het mediumtype papier zijn gehecht dan gemiddeld. Zie ook nichetitels over Italië, Frankrijk en dergelijke. De vele nichetitels die Sanoma in 2014 verkocht aan New Skool Media (Fiets, Knippie etc., BH) logenstraffen dan weer grotendeels dit beeld, maar dat komt doordat Sanoma al een tijdlang geen focus meer had op deze titels en er veel op had bezuinigd.”
2 Charismatisch boegbeeld
“Het hebben van een ziel of identiteit, gekoppeld aan een charismatisch boegbeeld (MAX, Linda). MAX is via Jan Slagter enorm actief met bijeenkomsten in het land, een verzorgingshuis dat hij gaat oprichten, goede doelen ondersteuning, et cetera. Ook Linda is als tijdschriftmerk heel herkenbaar, niet alleen door de persoon van Linda de Mol, maar ook door een uitgekiend bladritme, een herkenbare tone of voice en het feit dat het geen concessies doet aan fotografie.”
3 Multimediaal helpt
“Merken die veel ondernemen en die écht crossmediaal opereren, scoren duidelijk beter. Nog even over Linda: dat is nu ook op digitaal gebied heel actief met een nieuwssite met heel veel bezoekers. Maar ook via events. Dat zorgt voor een soort crossmediale multiplier die ook positief uitwerkt op de inkomsten uit het magazine. vtwonen is een nog beter voorbeeld hiervan. Een woonbeurs, woonwinkels (zondag opent de hoofdredacteur de eerste in Bunnik), een tv-programma op één van de SBS-zenders met een half miljoen kijkers, een e-commerce website: het heeft er allemaal aan bijgedragen dat de oplage en salesinkomsten van het tijdschrift sinds kort – na jaren van dalingen – ook weer in de lift zitten.”
4 Internationale fashionmerken
“De echte high end internationale fashionmerken scoren in Nederland: zie Vogue, Elle en Harper’s Bazaar (de laatste is nog niet meegenomen in deze Top 100 omdat ze pas net in Nederland uitkomt, maar presteert ook goed)”
Dé tip voor uitgevers is dus: zorg voor een overzichtelijke doelgroep, zoek daar een aansprekende, mediagenieke man of vrouw bij en vergeet niet om veel online te doen. Wij zien dus zeker mogelijkheden voor: Menno Magazine (met alles over taartenrecepten), Rob Magazine (over moestuinen) en Corneel Magazine (voor mannen met baarden), maar gelukkig zegt Wim Danhof het allemaal iets professioneler. “Passie, rumour around the brand door steeds weer nieuwe dingen te ontwikkelen voor (en met) je publiek en daarover de publiciteit te zoeken, een herkenbare merkidentiteit en pure kwaliteit dragen bij aan tijdschriftsucces.”